FODMAP och lök

av nov 15, 2017IBS: Frågor & svar

“Hej! Vi har till vår glädje upptäckt att ramslök funkar bra som en ersättare för vitlök när man försöker följa low FODMAP dieten. Vi kan dock inte hitta någon information om det samma gäller för kajplök/skogslök som ju påminner mycket om ramslök men är en annan sort. Vet ni om man kan äta även kajplök/skogslök om man följer FODMAP? Tack på förhand!”

Kul att det funkar bra med ramslök! Jag kan inte heller hitta några uppgifter om den innehåller mycket FODMAPs eller inte. Men eftersom ramslöken fungerar bra tycker jag att ni skall fortsätta att äta den.

Lite kort om low-FODMAP-kost

Low-FODMAP-kost är inte nyttigare än annan kost och är heller inget man skall följa strikt mer än i några veckor. FODMAPs är näringssubstrat till våra tarmbakterier och gör att vår tarmflora mår bra – men om man har IBS kan man må sämre om man äter för mycket av de FODMAPs som man inte tål.

Den strikta low-FODMAP-kosten skall man äta för att bli symtomfri ett tag och sedan återintroducera de olika kolhydratsorterna i FODMAP-kosten, en i taget, för att identifiera vilken eller vilka av FODMAPs som man är mest känslig för och i vilken mängd som man kan äta livsmedlet utan att få allt för mycket symtom. Denna återintroduceringsfas är en viktig del i low-FODMAP-kosten men är tidsödande och ganska besvärlig och är inte lika lätt att hitta information om som vilka livsmedel som innehåller mycket FODMAPs eller inte.

Lök och andra FODMAPs

Om ramslök fungerar bra tycker jag att ni också skall våga prova kajplök/skogslök (är heller inget som jag kan hitta uppgifter FODMAP-innehåll om).

För att veta om ett livsmedel innehåller FODMAPs måste livsmedlet analyseras i detalj. Detta görs bara på några platser i världen och man bör tänka på att kolhydrat- och övrigt näringsinnehåll kan skilja sig mellan en grönsak till en annan vilket inte bara beror på vilken sort det är, utan också på var den har växt, det vill säga vilken jord och hur mycket som solen har lyst på den.

Det är inte farligt för tarmen att få i sig FODMAPs, men man kan ju förstås få symtom som kan vara väldigt jobbiga. Ibland kan man äta något som innehåller mycket FODMAPs utan att få symtom och då beror det främst på hur mycket av livsmedlet som man ätit och med vilka andra födoämnen som man kombinerar det med.

Jag har tidigare svarat på en fråga om FODMAP och lök – vilken lök som är bäst för en IBS-mage.

VAD ÄR FODMAPs?

FODMAP (Fermentable Oligo-saccharides, Di-saccharides, Mono-saccharides And Polyols) är kolhydrater med korta sockerkedjor som inte tas upp så lätt av våra tarmar.

FERMENTERBARA

Istället kan dessa öka vätskeutsöndringen ut i tarmen och bakterier kan använda FODMAPs som energikälla genom fermentering.

Vid fermenteringsprocessen bildas korta fettsyror och gaser.

Effekterna av FODMAPs är naturliga och förekommer hos alla människor och har sannolikt en funktion i sig även om IBS patienter kan uppleva besvär av bland annat den ökade gasbildningen, inte minst om kosten är överdrivet rik på just FODMAPs.

OLIGOSACKARIDER

FODMAPs utgörs av flera olika grupper av Fermenterbara kolhydrater. Oligosackariderna utgörs av frukto-oligosackarider (FOS, fruktaner) och galakto-oligosackarider (GOS).

DISACKARIDER

Disackarider såsom laktos kan vara en fodmap men bara om tillräckligt med enzymet laktas saknas i förhållande till mängden som intas. Mängden laktas och därmed vår tolerans för laktos varierar.

MONOSACKARIDER

Monosackarider kan också de vara fodmaps om de inte kan tas upp i tillräckligt stor utsträckning.

Fruktos till exempel kan tas upp av tarmen men transporten är beroende av att glukos finns närvarande. Ju mer glukos som finns närvarande desto mer fruktos kan tas upp.

POLYOLER

Polyoler eller sockeralkoholer som till exempel sorbitol och mannitol tas upp mkt långsamt och används därför som sötningsmedel i lågkaloriprodukter.

Värt att notera är att flera fodmaps används som så kallade prebiotika för att stimulera tillväxt av bakterier med positiva effekter på vår mag-tarmfunktion (probiotika).

IBS-HJÄLPEN

Fråga vår dietist allt om IBS eller andra mag-tarmsjukdomar!

Ställ din fråga här!

Pin It on Pinterest

Share This