FODMAP: hämta vår lista gratis

av | feb 1, 2019 | Behandling

Efter att vi skrivit artiklar om FODMAP * har vi på alltomibs.se har fått en del frågor om hur man vet om man äter mat som innehåller mycket FODMAPs.

Alla har vi olika matvanor och det kan vara svårt att veta om den mat man äter är rik på FODMAPs eller inte. Vi har därför sammanställt en lista över livsmedel med gradering av deras innehåll av FODMAPs. Listan är till för att underlätta för dig att undersöka om just din kost innehåller stora mängder FODMAPs. Använd inte listan för att utesluta födoämnen ur kosten och se alltid till att få en korrekt diagnos samt professionell vägledning av läkare eller dietist.

Listan är gratis, innehåller nio sidor och är indelad efter olika kategorier av livsmedel (frukt, grönsaker, mejeriprodukter etc.). Här anges om livsmedlen har ett relativt högt, mellan eller lågt innehåll av FODMAPs.

Som flera noterat innehåller listan inte (ännu) några uppgifter om kött, fisk, skaldjur, fågel etc. Ingen av dessa innehåller dock några höga FODMAP-nivåer i sin oprocessade form. Annat kan det dock bli om de paneras, friteras eller tillagas på annat sätt. Då får man gå in på vilka ingredienser som använts. Vi kommer lägga till denna information i listan när vi uppdaterar den.

FODMAP-listan är i pdf-format och du hämtar listan genom att ange din e-postadress i fältet nedan. Därefter skickas pdf-filen till din e-post.

Får du inte listan? Kontrollera din skräppostmapp så att mailet inte har hamnat där, annars är du välkommen att höra av dig till oss, så hjälper vi dig.



* FODMAP är kolhydrater med korta sockerkedjor som inte tas upp lätt av våra tarmar. Istället kan dessa öka vätskeutsöndringen ut i tarmen och bakterier kan använda FODMAPs som energikälla genom fermentering (en jäsningsprocess). I Australien är intaget av så kallade FODMAPs (Fermentable Oligo-saccharides, Di-saccharides, Mono-saccharides And Polyols) högt och forskning därifrån har på senare tid visat att besvären vid IBS (Irritable Bowel Syndrome) kan lindras om mängden FODMAPs i kosten minskas.

Här kan du hämta ett smakprov på hur listan ser ut

VAD ÄR FODMAPs?

FODMAP (Fermentable Oligo-saccharides, Di-saccharides, Mono-saccharides And Polyols) är kolhydrater med korta sockerkedjor som inte tas upp så lätt av våra tarmar.

FERMENTERBARA

Istället kan dessa öka vätskeutsöndringen ut i tarmen och bakterier kan använda FODMAPs som energikälla genom fermentering.

Vid fermenteringsprocessen bildas korta fettsyror och gaser.

Effekterna av FODMAPs är naturliga och förekommer hos alla människor och har sannolikt en funktion i sig även om IBS patienter kan uppleva besvär av bland annat den ökade gasbildningen, inte minst om kosten är överdrivet rik på just FODMAPs.

OLIGOSACKARIDER

FODMAPs utgörs av flera olika grupper av Fermenterbara kolhydrater. Oligosackariderna utgörs av frukto-oligosackarider (FOS, fruktaner) och galakto-oligosackarider (GOS).

DISACKARIDER

Disackarider såsom laktos kan vara en fodmap men bara om tillräckligt med enzymet laktas saknas i förhållande till mängden som intas. Mängden laktas och därmed vår tolerans för laktos varierar.

MONOSACKARIDER

Monosackarider kan också de vara fodmaps om de inte kan tas upp i tillräckligt stor utsträckning.

Fruktos till exempel kan tas upp av tarmen men transporten är beroende av att glukos finns närvarande. Ju mer glukos som finns närvarande desto mer fruktos kan tas upp.

POLYOLER

Polyoler eller sockeralkoholer som till exempel sorbitol och mannitol tas upp mkt långsamt och används därför som sötningsmedel i lågkaloriprodukter.

Värt att notera är att flera fodmaps används som så kallade prebiotika för att stimulera tillväxt av bakterier med positiva effekter på vår mag-tarmfunktion (probiotika).

IBS-HJÄLPEN

Fråga vår dietist allt om IBS eller andra mag-tarmsjukdomar!

Pin It on Pinterest

Share This