Kött eller inte kött

av mar 26, 2019IBS: Frågor & svar

“Hej! Jag har just läst/kollat FODMAP-listan o undrar lite över köttprodukter? Jag har Ulcerös Kolit men också IBS, – uppgäst för jämnan, men gillar ju kött i olika former. Jag kunde inte hitta att det stod något om KÖTTPRODUKTER. Vad har jag missat? Rent allmänt tänker jag. Nötkött, fläskkött, kyckling fisk mm.”

FODMaP-kosten handlar bara om kolhydrater och eftersom kött innehåller protein finns det därför inte med i FODMaP-listan. Det står ju inget om fett heller av samma orsak. Man kan dock få mag-tarmsymtom av både protein och fett men då är det andra mekanismer som förklarar symtomen.

Kött kan vara svårsmält. Det är extra viktigt att tugga kött noggrant, äta mindre mängd och undvika stekt och grillat kött och hellre välja kokt kött. Kyckling fungerar ofta bättre än kött och fisk orsakar sällan mag-tarmproblem. Fett och fettrika livsmedel kan ge gaser, magsmärta och diarré – så tänk på mängden.

FODMaP handlar som sagt om att vissa kolhydrater är svåra att smälta i mage-och tarm. Dessa kolhydrater fermenteras eller jäses av tjocktarmsbakterier som i sin tur orsakar symtom som t.ex. gaser, uppblåsthet och diarréer.

FODMap är en förkortning som står för:

  • Fermenterbara, dvs som jäses av tarmbakterier i tjocktarmen.
  • Oligosackarider, kolhydrater som finns bl.a. i baljväxter, vete, lök och kål.
  • Disackarider, laktos (mjölksocker) som finns i mjölkprodukter
  • Monosackarider, dvs. fruktos, fruktsocker, som finns i stor mängd i vissa frukter.
  • A:e står för and (och).
  • Polyoler, sockeralkoholer som t.ex. sorbitol, mannitol, xylitol som finns naturligt i vissa frukter men också förekommer som sötningsmedel i t.ex. light-drycker och tuggummi.

Om man minskar intaget av dessa FODMAP-innehållande livsmedel får man mindre symtom men man bör dock inte helt utesluta dem eftersom de är nyttiga livsmedel som innehåller mycket fiber, vitaminer och mineraler som man annars går miste om. Att äta strikt enligt FODMAP kan som sagt lindra mag-tarmsymtom men efter 2–6 veckor bör man åter introducera FODMAP-innehållande livsmedel igen för att undersöka vilka av dessa kolhydrater som man tolererar sämst och i vilken grad. Då kan man behöva hjälp av en dietist eftersom det ofta är krångligt och omständligt men som sagt viktigt eftersom ett begränsat livsmedelintag gör det svårare i sociala sammanhang och man riskerar också näringsbrist.

Recept på Low FODMaP kycklingsoppa

IBS-HJÄLPEN

Fråga vår dietist allt om IBS eller andra mag-tarmsjukdomar!

Ställ din fråga här!