Så förebygger du inflammerade tarmfickor

av okt 20, 2019IBS: Frågor & svar

“Hej, Jag har divertikulit och undrar hur man ska äta för att må bra. Känner av det nu och undrar då hur man ska lindra det?”

Inflammerade tarmfickor, divertikulit, kan vara mycket smärtsamt och till exempel orsaka symtom som illamående, feber och buksmärtor. Oftast läker en inflammerad tarmficka av sig själv inom några dagar. Det kan kännas skönt att äta flytande föda såsom soppor, smoothies eller näringsdryck i ett par dagar! Allt som lätt faller sönder under gaffelns tryck kan också fungera såsom nykokt potatis och kokt fisk till exempel.

För att undvika att tarmfickor blir inflammerade bör man:

  • Undvika förstoppning genom att äta fiberrik kost.
  • Äta varierat och från kostcirkelns alla delar.
  • Utöva fysisk aktivitet – varje dag!
  • Minska eller sluta att röka om man röker!
  • Gå på toa – man ska inte hålla sig!

Fiberrik kost kan vara haricots verts, broccoli, blomkål, bönor, morötter, palsternacka, rotselleri, plommon, fikon, aprikoser, ananas, fullkornsprodukter, grovt bröd och knäckebröd, havre, råg, nötter och hela linfrön. Tänk på att om man ökar mängden fiberrika livsmedel för snabbt, så riskerar man att utveckla mer gaser och buksvullnad än innan. Det gäller då att öka intaget försiktigt och under flera veckors tid. Och glöm inte att öka vätskeintaget också, då en mer fiberrik kost också kräver mer vatten till tarmen.

Läs mer om Inflammerade tarmfickor,

alltomibs.se – Vad kan jag äta för att minska symtomen 

1177 – Inflammerade tarmfickor

IBS-HJÄLPEN

Fråga vår dietist allt om IBS eller andra mag-tarmsjukdomar!

Ställ din fråga här!

Pin It on Pinterest

Share This