Inflammerade tarmfickor

av sep 11, 2019IBS: Frågor & svar

“Hej, Läkare har vid flera undersökningar de senaste 15 åren konstaterat och bekräftat ett stort antal tarmfickor tjocktarmen, men inga andra fel. Jag har successivt tvingats avstå fler & fler livsmedel och undrar nu hur du ser på t.ex. majsflingor eller havrekuddar med mjölk och sylt; saker jag gillar men sedan länge valt bort och inte vågat prova igen.”

Tarmfickor kan orsaka buksmärta. Ibland kan man drabbas av divertikulit, då tarmfickorna blir inflammerade vilket kan innebära svår buksmärta, illamående och feber. För att undvika besvär från tarmfickorna bör man undvika att bli förstoppad.

Behandling

För att undvika förstoppning bör man äta fiberrikt – men ett ökat fiberintag innebär mer gaser som i sin tur orsakar buksvullnad till exempel. Det gäller att öka fiberintaget långsamt och med små förändringar under flera veckors tid.

Att ha ett ganska stort fiberintag är bra men då är det bra att äta lite fiber till varje måltid istället för stora mängder fiberrika livsmedel vid enskilda tillfällen.

Ät fiberrika livsmedel

  • Ät gärna rotfrukter och grönsaker – helst kokta, ugnsbakade, wokade.
  • Havre tolereras ofta bättre än flera andra spannmålsprodukter så havregrynsgröt kan ju vara ett bra fiberrikt tillskott. Havrekuddar kan funka utmärkt och även majsflingor (dock innehåller havrekuddar mer fiber än majsflingor).
  • Frukt och bär är också fiberrika även om bär ofta tolereras bättre än frukt.
  • Tänk på att skala det mesta, framför allt frukt.
  • Några exempel på bra fiberrika livsmedel är: morot, rotselleri, potatis, haricots verts, palsternacka, ananas, apelsin, banan, blåbär, hallon, jordgubbar, valnötter, jordnötter, bovete, quinoa, havre, råris.
  • Hacka, mosa och finfördela!
  • Tugga, tugga, tugga!!!
  • Välj gärna soppor och puréer.
  • Glöm inte att dricka! Minst 1 L dagligen – gärna mer.

Och glöm inte att vara fysiskt aktiv – rörelse är bra för tarmen – men det gäller att röra sig varje dag! Promenad, cykling, simning, löpning, bergsklättring, dans, trädgårdsskötsel – all aktivitet räknas – minst 30 minuter dagligen!

Divertikulit. Divertikulos. Tarmfickor

IBS-HJÄLPEN

Fråga vår dietist allt om IBS eller andra mag-tarmsjukdomar!

Ställ din fråga här!

Pin It on Pinterest

Share This