Hjälp vid Diarré, jag kan inte hålla mig

av | feb 7, 2020 | Frågor & svar

Denna fråga gäller hjälp vid diarré “Hej! Jag är 72 år gammal. Har i hela mitt liv haft problem med min mage, framförallt vattentunna diarréer och brådska till toa. Nu har problemet tilltagit och blivit direkt handikappande. Cirka ½ timme efter mat får jag rusa till toaletten med tunna diarréer som jag nästan inte kan hålla emot. Avföringen är nästan alltid gulaktig, ingen blodtillblandning. Jag har väldiga tarmrörelser och besvärliga gaser. Jag har positivt kalprotektin, 100-200. Jag har sökt läkare för mina problem. Det är gjort en coloskopi som inte visade inflammationer, däremot ganska stora tarmfickor. Jag har provat att äta LCHF, jag har provat att utesluta både laktos och gluten utan resultat. Jag har ingen uppföljning hos gastroenterolog och jag tycker inte att jag har fått den hjälp den vägen som jag hade hoppats på. Jag har själv köpt Enzym Vital, om det kan röra sig om något bekymmer med bukspottkörteln. Jag har också köpt Dimetikon mot gaserna. Jag tycker att det blivit en aning bättre men jag behöver hjälp med att förstå om det kan vara IBS/IBD och hur jag i så fall ska göra med mat. LCHF innebär ju väldigt mycket frön och nötter och är orolig att det kan ställa till något för mina tarmfickor.

Jag kan tillägg att jag för cirka 4 år sedan gjorde en operation av hiatus hernia med Nissen plastik. Problemen tilltog efter den operationen, men jag vet inte om jag ska sätta det i samband med den, problemen har ju funnits även tidigare. Förhöjda värden av kalprotektin har jag haft åtminstone sedan 2014, vad det nu kan innebära. Tacksam för svar!”

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att avgöra om du har IBS eller IBD eller något annat då det endast är läkare som bör ställa diagnos. Är du orolig för dina symtom så tycker jag absolut att du skall vända dig till läkare igen. Kalprotektin på 100–200 µg/g är inom ”gråzonen” och värdet säger egentligen inget i sig. Dina symtom kan bero på IBS, IBD, gallsaltsmalabsorption…

Tarmfickor – divertiklar

Man känner oftast inte tarmfickor/divertiklar – men om de blir inflammerade kan de orsaka svår smärta och feber. Det är vanligt att man har tarmfickor över 60 års ålder – varför vet man inte. Man brukar framför allt rekommendera att undvika förstoppning om man ofta har tarmfickor som ofta blir inflammerade (divertikulit). Man bör då också begränsa intaget av rött kött och av fet mat och öka intaget av grönsaker och av frukt/bär. Risken för att få divertikulit ökar vid rökning, vid övervikt och vid låg fysisk aktivitet.

Med dina typer av symtom (diarréer, bråttom till toa, gaser bland annat) brukar jag rekommendera att för att få hjälp vid diarré:
  • äta ganska små portioner och att äta regelbundet med ca 2–4 timmars mellanrum. Undvik att bli alltför hungrig eller att bli alltför mätt. Bättre att fördela ditt totala intag på 4–6 måltider (frukost, lunch, middag och 1–3 mellanmål) jämnt fördelat över dagen.
  • äta i lugn och ro och att tugga noggrant. Man bör underlätta magens och tarmens arbete med att bearbeta födan genom att försöka att tugga, mosa, skala, hacka, mixa, passera, koka, förvälla, mikra, ugnsbaka, woka maten i högre grad – ja helt enkelt konsistensanpassa maten mer för att göra tarmens arbete enklare och effektivare. Skal, hinnor, stjälkar, frön och nötter kan vara svårsmälta så skala och hacka.
  • vara försiktig med intaget av fet mat, starka kryddor, kaffe och alkohol då dessa livsmedel stimulerar tarmens rörelser och ibland kan öka tarmens känslighet och försämra transporten av gaser och övrigt innehåll genom tarmen.
  • minska intaget av vissa livsmedel som innehåller svårsmälta kolhydrater såsom till exempel lök, bönor, linser, äpple, päron, vattenmelon, honung, vete och laktosinnehållande mejeriprodukter.
  • Det brukar också fungera bättre att äta knäckebröd eller rostat bröd istället för mjukt bröd. Och hellre bröd med finmalda fiber än bröd med hela frön och kärnor. Bär brukar tolereras bättre än frukt och det lönar sig ofta att skala frukt och grönsaker.
  • Glöm heller inte att dricka!!! Har man ofta diarréer så förlorar man mycket vätska. Vanligt kranvatten duger fint.
  • Daglig fysisk aktivitet hjälper tarmen att fungera bättre. Att öka den dagliga fysiska aktiviteten med 30 minuters promenad kan göra susen.

Läs mer om hjälp vid diarré här på alltomibs. Till exempel genom denna artikel – SVULLEN MAGE OCH DIARRÉ EFTER MATINTAG

KRY – Fakta om Diarré 

IBS-HJÄLPEN

Fråga vår dietist allt om IBS eller andra mag-tarmsjukdomar!

Pin It on Pinterest

Share This