Personliga restaurangtips är värdefullt. Människor gillar att dela med sig av intressanta miljöer, måltider och möten. Betyg från uteätare i media har också en mycket stor genomslagskraft. Blev överraskad av att se att toaletten omnämns i bedömningen när GP Nöje krubbkollar restauranger (med 250 kr per person på fickan).
Såhär stod det i Göteborgs-Posten en fredag i september:
”På toaletten går havstemat igen med mussel- och ostronskal varvat med tända värmeljus på en vägghylla. Lite mysigt, men tre olika sorters handtvålar döljer tyvärr inte en svag odör av tågtoalett.”
Helhetsintrycket är självfallet viktigt! En restauranggäst gör alltid en bedömning av helheten och om toaletten behöver uppsökas förutsätts den såklart vara fräsch. Eller helst mer än så – en välkomnande miljö kan ge ett viktigt plus.
Inom upplevelseindustrin är man väl medveten om att varje detalj är betydelsefull när kunden utvärderar sitt restaurang- eller hotellbesök. Det finns till och med ett speciellt begrepp för detta som handlar om att känslan av totalupplevd nöjdhet alltid måste överstiga känslan av förlusten av pengar för att skapa värde hos kunden, berättar Erik Nissen Johansen, Stylt Trampoli under Marknadsföreningens Dag 2013.
Självklarheter, javisst, men i verkligheten tänker inte alla på detta. Konstigt egentligen eftersom många samtidigt strävar efter rekommendationer.
Desto trevligare med restauranger som fattat poängen! I västkustpärlan Grundsund är Pelles Rökeri ett gott exempel. På menyn finns bland annat en fantastisk torskrygg, personalen är positiv och proffsig och dessutom möts gästen av en tänd ljuslykta, en vacker spegel och ett fint kakel på toaletten.