Kolesterolvärden & IBS

“Hej, Har en IBS-mage….. dessutom har jag höga kolesterolvärden. Vill undvika statiner och vet många som fått ner sina värden med rödris. Är förstås jätteintresserad, men fermenterat ris……Tacksam för råd

Förslag

Rekommendationerna för att minska höga kolesterolvärden genom kosten är enligt livsmedelsverket att röra på sig regelbundet. Stressa mindre, att inte röka, att äta mycket frukt och grönsaker samt att äta mer mat med omättade fetter (lax, sill, rapsolja o olivolja). Och mindre mat med mättade fetter (smör, grädde och korv). Det är också bra att äta mer fullkorn som innehåller växtsteroler som minskar upptaget av kolesterol i tarmen.

Dessa rekommendationer behöver inte förvärra en IBS-mage:

  • Att röra på sig regelbundet bör man göra också om man har IBS. Promenera, simma, cykla, springa, dansa, gympa osv i 30–60 minuter per dag förbättrar blodfetterna och gör att magen mår bättre.
  • Att stressa mindre förbättrar mag-tarmsymtom. Stress är inte bra för något faktiskt och inte heller för magen. Det är lätt att säga att man ska sluta att stressa men faktum är att man bör stanna upp och reflektera över sitt beteende emellanåt och försöka att ta pauser då och då t.ex. Kanske är man mer stressad än vad man tror och kanske man kan göra små förändringar i livet som kan göra stor skillnad.
  • Att inte röka – rökning och nikotin kan förvärra och utlösa mag-tarmsymtom och är ju inte bra för någon cell i kroppen.
  • Att äta mycket frukt är väl det enda rådet som man behöver vara lite försiktig med om man har IBS. Man bör nöja sig med 2–3 frukter per dag och kanske byta ut en frukt till en portion bär (ca 100 g) istället som ofta orsakar mindre mag-tarmsymtom. Att äta mycket grönsaker kan man faktiskt göra även om man har IBS, men man kanske behöver tillaga dem i större utsträckning och äta mindre portioner men kanske vid varje tillfälle som man äter istället. Bönor och andra baljväxter är ju jättenyttiga men kan ju framkalla en hel del symtom, så tänk på att skölja dem mer noggrant och äta mindre portioner samt kanske inte heller äta bönor, linser, ärter varje dag. Rekommendationen är att äta 500 g frukt och grönt varje dag som faktiskt inte är omöjligt. Mät upp och se!
  • Vid IBS är det bra att inte äta för mycket fett eftersom feta livsmedel kan trigga symtom. Vi behöver dock äta fett varje dag eftersom fett innehåller vitaminerna A, D och E. Livsmedel som innehåller omättade fetter bidrar till en bra sammansättning av blodfetter så vi bör äta feta fiskar samt också använda oss av raps- eller olivolja vid matlagning.
  • För att ha en bra balans på blodfetterna behöver vi också äta fullkorn. Här får personer med IBS vara lite försiktiga. Man bör öka intaget av fullkornsprodukter långsamt om man har en känslig tarm. De fullkornsprodukter som brukar att tolereras bäst vid IBS är havre och råris (eller rött ris) och dessa har också gynnsam effekt på blodfetterna. Lagom mängd och gärna lite fullkorn/fiberrika livsmedel vid varje måltid än en stor mängd fullkorn vid enskilda tillfällen. För mycket fiberrika livsmedel på en gång orsakar ofta gaser, uppblåsthet, diarré och/eller buksmärta. Glöm inte att dricka (vatten är bästa drycken) om du ökar intaget av fullkornsprodukter.

 

Publicerat av: Lena | Dietist

Relaterat innehåll


IBS: Motion hjälper vid magproblem

Ökad motion förbättrar symtomen vid IBS! Det konstaterar Elisabet Johannesson i sin avhandling “Irritable bowel syndrome and Physical activity“. Elisabet är fysioterapeut och nu alltså även disputerad inom invärtesmedicin vid Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs Universitet. Över…

Läs mer

Vitamin D: Lider IBS-patienter av vitaminbrist?

Är brist på vitamin D vanligt bland personer med IBS (Irritable Bowel Syndrome)? Det tror iallafall en grupp forskare från Storbritannien som i en studie visat att personer som lider av IBS också verkar ha låga nivåer…

Läs mer