Gå för magens skull

När vi är ute och går får både lungor och muskler jobba på ett för kroppen skonsamt sätt. Kanske fångar vi dessutom upp lite härligt dagsljus och njuter av höstens färger.

Att promenera har idag blivit ett populärt sätt att samla in pengar till forskning, såväl kvinnohjärtan som bröst får sin beskärda del via driftiga kampanjer som Gå för hjärtatoch Rosa Steget. Magen blir också glad! Både av att göra gott och av själva promenaden. Det finns faktiskt studier som visar på att aktiviteter där man sätter fötterna i marken har extra god effekt på mage och tarm (Doktorn 2012). Kanske kan Gå för magen bli nästa steg? IBS är definitivt ett viktigt forskningsområde!

Sjukgymnaster brukar ibland tipsa om att dansa i syfte att lindra eller förebygga smärta. Dels är dans i sig lustfyllt om man tycker om att dansa, dels består den ofta av mjuka, rytmiska rörelser som är naturligt behagliga för kroppen. Skulle tro att de frisätter “må bra-hormoner” av allehanda slag. En annan fördel är att det går att ta några danssteg nästan var som helst, inte minst hemma till favoritlåten. Eller framför TV:n. Magdans är för övrigt både energirikt och graciöst men en svår balanskonst!

Alltomibs-redaktionen tar gärna en daglig promenad för magen.

Och moi dansar loss ibland.

Publicerat av: Annika Åkervall | Skribent

Mer från alltomibs.se


Nytt år & nya möjligheter

Det är något magiskt med januari. Ljus, nystart och hög ambitionsnivå samtidigt som förra årets pinsamma situationer bleknat i minnet. Visst är det härligt med nytt år och nya möjligheter?! Enligt kineserna går vi snart…

Läs mer

Fråga dietisten

Undrar du något om IBS eller andra mag-tarmsjukdomar? Ställ din fråga till vår dietist via formuläret nedan.

Läs mer