Diagnos: IBS & Glutenintolerant

“Hej. Jag misstänker att jag har IBS. Hur vet jag säkert att jag har detta? Jag är glutenintolerant och har varit strikt med min kost och jag tränar mycket. Hur ska man äta om man har IBS? Har under senaste veckorna sprungit på toan 16-18 gånger per dag. Uppsvälld och upplåst mage som gör superont, gaser i magen och illamående. Jag har tagit prover på vårdcentralen och även avföringsprover som inte visar något avvikande.”

 

IBS diagnos

Eftersom du misstänker att du har IBS så tycker jag att du skall vända dig till vårdcentralen igen för att få en säker diagnos av läkare. Läkaren kommer att ställa några frågor om hur länge som du haft dina besvär, om besvären förbättras eller försämras efter toabesök, om besvären har förändrats den senaste perioden osv. Läkaren kommer att känna på din mage, ta några prover såsom Hb (blodvärde), CRP (inflammationsvärde) t.ex. Dina symtom såsom buksvullnad, buksmärta och gaser stämmer överens med IBS-diagnosen. Många patienter upplever dessutom illamående, så diagnostiskt stämmer dina symtom med IBS.

Du skriver också att du under de senaste veckorna sprungit på toa 16–18 gånger per dag. Jag antar att avföringen då varit åt det lösare hållet? Jag tycker definitivt att du skall uppsöka läkare för vidare utredning eftersom att det verkar som att toabesöken nu är mer frekventa än innan. Det är viktigt att utesluta annan sjukdom som skulle kunna förklara de täta toabesöken. Du skall inte nöja dig med att bli hemskickad från vårdcentralen utan hjälp eller en övertygande diagnos.

Det finns medicin som är stoppande som kan funka i ditt fall om man inte hittar någon organisk förklaring till dina symtom.
Jag tycker att du skall avvakta läkarens utlåtande innan du testar några läkemedel .

Glutenintolerans

Jag undrar också över din glutenintolerans – är du ordentligt utredd för detta? Det är viktigt att man ALDRIG slutar äta gluten om man inte fått en diagnos för glutenintolerans (celiaki). Många med känslig mage mår bättre och får en lugnare tarm om de minskar intaget av mjölprodukter såsom bröd och pasta – men att helt exkludera dessa produkter är oftast helt onödigt OM man inte har en säker diagnos för glutenintolerans förstås. Det är sällan som det är gluten som man reagerar mot i bröd/pasta utan mer ofta mot kolhydraterna i samma produkter. Kolhydraterna som finns i vete, korn och råg är nämligen svårsmälta och orsakar därför ofta gaser, buksmärta, buksvullnad och förstoppning eller diarréer (symtom som liknar glutenintolerans men som – i motsats till vid glutenintolerans – inte skadar tarmen).

Rutiner för matintag

Du undrar hur man skall äta om man har IBS? Jo, man bör äta små portioner – ofta – men regelbundet. Dvs. hellre lite och ofta än mycket och sällan. Totalmängden som man äter över dagen bör inte förändras (om man inte vill öka/minska i vikt förstås) men man fördelar intaget jämnt över dagen. Ett bra intervall brukar vara ungefär tre timmar emellan måltider. Då hinner man inte bli hungrig och man behöver inte äta för mycket när man äter så man undviker också att bli jätte mätt.

Hunger och/eller övermättnad kan orsaka mycket symtom hos personer med känslig mage såsom smärta, buksvullnad – dvs. typiska IBS-symtom. Man bör också undvika småätande utan fokusera på måltiderna. Gärna äta frukost, lunch och middag samt 1–3 mellanmål. Ett mellanmål kan utgöras av en halv frukost eller en halv middag t.ex. och behöver inte vara en frukt eller macka eller liknande.

Om man äter mindre portioner överlag behöver man sällan begränsa enskilda livsmedel. Vissa födoämnen kan dock utlösa symtom såsom lök, baljväxter (bönor, ärtor, linser), äpple, päron, blomkål, pasta, bröd, honung osv. men man kommer långt på att minska mängden och att inte äta exempelvis bröd varenda gång som man äter. Det är viktigt att inte vara ”rädd” för mat utan man måste våga testa olika livsmedel. Mat skadar inte tarmen men kan förstås orsaka symtom. Så ät små portioner, regelbundet men ofta, tugga noggrant och ät långsamt! En måltid bör ta mellan 15–20 minuter att äta. Tillagade grönsaker tolereras ofta mycket bättre än råa – testa! Kokt/ugnsbakad mat ger ofta färre mag-tarmsymtom än exempelvis stekt/grillad.

Diagnos

Källa: Livsmedelsverket

Variera kosten

Det är förstås viktigt att äta varierat och helst från kostcirkelns alla delar

  • Frukt och bär
  • Grönsaker
  • Potatis och rotfrukter
  • Bröd, flingor, gryn, pasta och ris
  • Matfett
  • Mjölk och ost
  • Kött, fisk och ägg.

Ju fler livsmedelsgrupper som man utesluter, desto svårare är det att täcka näringsbehoven. Glöm inte att dricka och du har mycket diarréer.

Publicerat av: Lena | Dietist

Relaterat innehåll


Gluten – bör jag undvika det?

Om man har IBS, hur ska man då resonera kring gluten – bör man undvika det? Gluten skall man inte ta bort i ”onödan”. Även om man upplever att man mår bättre av glutenfri kost…

Läs mer

Problem med gluten

Glutenintolerans (Celiaki*) är en livslång sjukdom som innebär att man är intolerant mot gluten som finns i den vanliga kosten (i vete, råg, korn och rågvete). Sjukdomen kan bryta ut redan i spädbarnsåldern men också…

Läs mer