Uppblåsthet: finns det någon hjälp?

Uppblåsthet och buksvullnad är vanliga symtom vid IBS som kan bero på en störd gas-transport genom tarmen och att gas ansamlas i tarmen och inte transporteras effektivt vidare. Olika näringsämnen kan också påverka gas-transporten och gör ofta dessa personer mer öm-tarmade, det vill säga mer känsliga för tarmrörelser, energiinnehåll, volym, näringsämnen med mera.

Uppblåsthet

Några livsmedel som kan trigga uppblåsthet är kaffe, fett, alkohol och starka kryddor men också livsmedel som innehåller vissa typer av kolhydrater. 

De flesta kolhydrater som vi äter absorberas effektivt i tarmen och orsakar då sällan problem men en del har vi svårare att bryta ner. Enkelt sett kan man säga att dessa kolhydrater då hamnar oabsorberade i tjocktarmen och blir istället ”mat” till tarmbakterierna. När dessa oabsorberade kolhydrater fermenteras (jäses) av tarmbakterier bildas olika gaser och mer vätska kommer också i tarmen. Detta leder i sin tur till buksvullnad och uppblåsthet.

Vissa livsmedel kan orsaka mer gas än andra, som till exempel:

  • persika
  • kronärtskocka
  • vete
  • råg
  • lök
  • baljväxter
  • äpple
  • körsbär
  • vattenmelon
  • sparris
  • honung
  • aprikos
  • blomkål
  • mjölkprodukter och många fler… 

Tips vid uppblåsthet

Vid uppblåsthet gäller det att ha tålamod eftersom symtomen sällan ger med sig direkt. Det är viktigt att inte ta bort livsmedel i onödan. Ofta kan man äta det mesta – fast mer sällan och i mindre mängd! Det är inte bara VAD man äter som har betydelse utan snarare HUR man äter och NÄR man äter!

Magen fungerar bäst när man äter små måltider som man tuggar noga. Det får gärna vara kokt eller ugnsbakad mat hellre än stekt eller grillad. Det är också viktigt att man avsätter tid för måltiden så att man kan äta ordentligt, sittande, i lugn och ro!

Minska mängden frukt till max 2 portioner om dagen – bär brukar dessutom ge mindre symtom än frukt. Ät gärna kokta grönsaker framför råkost. 

Det är också viktigt att inte hålla sig utan gå på toaletten när man behöver. Fysisk aktivitet är också bra för gas-transporten – 30 minuter promenad varje dag kan göra susen! 

För att kunna äta små måltider gäller det att äta relativt ofta. Sikta på att äta frukost, lunch och middag varje dag och gärna 1–3 mellanmål. Vatten bör vara den huvudsakliga drycken. Begränsa intaget av kaffe till max 3 koppar per dag och minimera intaget alkohol. Undvik stora portioner med alltför feta livsmedel såsom pizza, feta såser, chips och så vidare.

Tänk på att man sällan äter endast ETT livsmedel. Ofta är det just kombinationen av olika livsmedel vid en och samma måltid som utlöser symtom – tillsammans med allt annat som pågår i livet. Det är ju inte sällan så att en måltid vid en middagsbjudning är både stor, fet, kryddstark, innehåller många typer av kolhydrater, kanske alkohol till maten och dessutom avslutar man det hela med kaffe. Då beror symtomen på ALLA ingående delar i måltiden och inte enbart på en enskild ingrediens.

Man kanske dessutom haft en tuff vecka på jobbet och slarvat med maten, har stressat mycket för att hinna till festen i tid, rört sig för lite i veckan, man kanske också har på en tajt klänning utan stretch och vet att man skall upp tidigt i morgon…  

Läs mer

Du kan läsa mer om gaser i magen på alltomibs.se. Jag har tidigare skrivit om vad ballongmagen beror på, du kan även ta del av fler tips för magont och uppblåsthet.

Publicerat av: Lena | Dietist

Mer från alltomibs.se


IBS-D: Vad kan jag göra för att må bättre?

”Hejsan! Jag har diagnostiserat mig själv med IBS-D. Jag har haft det sedan en vinterkräksjuka som tog över hela familjen samtidigt. Sedan dess har mitt immunförsvar varit -0. Har haft ny feber varje vecka, haft…

Läs mer

Matspjälkningsapparaten

Det finns en mängd termer och begrepp som kan vara förvirrande för någon som vill sätta sig in hur mag-tarmkanalen fungerar. I detta avsnitt finns en liten förenklad uppdatering av matspjälkningsapparatens delar (anatomi) och funktion…

Läs mer