Tarmfickor och IBS – vad kan jag äta för att minska symtomen?

”Hej. Jag har lite problem när det gäller vilka livsmedel jag kan välja emellan då jag har både tarmfickor och IBS. Har det ganska besvärligt.”

Det är viktigt att äta fiberrikt om man har tarmfickor, men det kan också vara viktigt att undvika vissa livsmedel som kanske kan fastna i fickorna. Så, hur skall man tänka? Du har ju tarmfickor och IBS, vilket inte gör saken lättare.

Ett bra sätt att äta fiberrikt är att välja kokta grönsaker och rotfrukter som innehåller mycket fiber, men som inte orsakar like mycket besvär för tarmen. Knäckebröd är en bra källa till fiber, men undvik de sorter med alltför mycket fröer på, då både fröer och nötter ibland kan orsaka symtom när man har tarmfickor.

Lagom portioner förstås (det vill säga hellre små än stora) och hellre ofta än sällan. Det är väldigt viktigt att du tuggar noggrant. Vet du med dig att du är har svårt för det gäller det att konsistensanpassa maten. Detta kan du göra genom att mosa, pressa, puréa, mixa och finhacka. Ju mer finfördelad föda desto mindre symtom!

Vissa livsmedel kan orsaka mer problem än andra som t.ex. sparris, broccolistjälkar, ananas som ju är lite trådiga. Om du istället mixar dessa kan de funka riktigt bra ändå. Krabba är också ett trådigt livsmedel och ibland kan även räkor vara trådiga – var observant!

Baljväxter som kikärter, ärter, bönor och linser kan du behöva begränsa intaget av eftersom de generellt sätt är svårsmälta. Om du sköljer dem extra noga och mixar dem, kan de fungera jättebra i liten mängd.

Drick gärna emellan måltiderna för att öka vätskeintaget.

Dessa råd behöver inte inverka negativt på dina IBS-symtom. Ofta mår allas magar bra av små portioner ofta (gärna var tredje timma) och av att man äter lite fiber vid varje tillfälle, hellre än mycket fiber vid ett fåtal tillfällen.

Kanske kan du ha nytta av mina tidigare publicerade kostråd vid divertikulit.

Läs mer om divertikulit och divertikulos eller andra mag-tarmproblem på alltomibs.se.

1177 finns också en del tips att ta del om vid tarmfickor.

Publicerat av: Lena | Dietist

Mer från alltomibs.se


Vad är en Dietist?

Dietist är en skyddad yrkestitel. Legitimation utfärdas av socialstyrelsen till den som genomgått en treårig dietistutbildning. Dietister jobbar med att behandla och förebygga sjukdomar som har en koppling till nutrition – dvs det man stoppar i sig….

Läs mer

Sommartårta utan laktos, gluten och socker

Jordgubbar och grädde hör midsommar till, men kanske kan det bli för mycket av det goda för en IBS-mage. alltomibs.se bytte ut gräddtårtan mot en fräsch sommartårta utan laktos, gluten och socker – ett gott…

Läs mer