Probiotika vid IBS

Hej! Jag har diagnosen IBS och har nu en fråga angående IBS och probiotika. Jag har besvär av ständiga gaser, uppblåsthet och smärtor och har fått råd av en annan dietist att prova med probiotika mot mina symtom. Jag fick då rådet att äta två olika sorters probitika, under 4 veckor vardera, och sedan utvärdera effekt. Jag ska till exempel prova probiotika med bafilobakterier, och lactobakterier. Jag undrar nu vad ni rekommenderar för livsmedel med detta? Jag själv utgår ifrån att probiotika från djur- och växtriket är att föredra framför kemiskt framställda tabletter, hur ställer ni er till det? Tacksam för alla svar! Det finns för många olika alternativ för att jag lätt ska veta var jag ska börja angående probiotika.

Tarmen

I tarmen lever 1,5–2 kg tarmbakterier och man brukar säga att det finns fler tarmbakterier i tarmen än det finns celler i kroppen. De dominerande bakteriearterna i tjocktarmen är bifidobakterier och bacteroider medan tunntarmens flora generellt domineras av laktobaciller och streptokocker.

De goda tarmbakterierna har en rad funktioner, vilka många antagligen är okända än så länge. Bakteriefloran bildar ett skydd i tarmslemhinnan mot oönskade bakterier, mikroorganismer och parasiter. Bakterierna stimulerar tarmrörelser, hjälper till att bryta ner rester av föda, producerar vissa vitaminer och utsöndrar vissa hormoner, de frisätter också antioxidanter från rester från vegetabilier vilka i sin tur skyddar mot kronisk inflammation och olika sjukdomar.

Probiotika vid IBS

Under det senaste århundradet har vårt levnadssätt ändrats i avseende på hygien, levnadsstandard, kostvanor och läkemedel. Vi använder oss av konserveringsmedel, kyl och frys och behöver inte fermentera föda i samma utsträckning som innan. Detta har, på gott och ont, gjort att intaget av bakterier har reducerats.

Det finns en hel del studier gjorda på probiotika vid IBS men det är en djungel. Man vet att probiotika kan ha god effekt vid IBS, men vilka sorters bakterier som fungerar bäst är sannolikt olika för olika individer beroende på hur tarmfloran ser ut hos individen och vad personen i fråga äter.

Man har sett i studier att personer med IBS ofta har en störning i tarmens bakterieflora som antagligen kan påverka tarmfunktionen negativt. Man har också sett att probiotika överlag har viss gynnsam effekt mot symtomen vid IBS men att de genomsnittliga effekterna dock är små. Det finns än så länge inga enkla test som man kan genomföra för att undersöka om en person har rubbad bakterieflora och heller inte om probiotika kommer att ha effekt på personens tarmflora och tarmfunktion.

Probiotika kan ha effekt på allmänna symtom som till exempel magsmärta, men också på uppsvälldhet samt gasighet men vilka bakteriearter eller bakteriestammar som har bäst effekt är alltså oklart.

Testa dig fram

Det bästa sättet att ta reda på om probiotika är något för dig, precis som dietisten sa, är att testa. Tabletter, kapslar eller droppar är inte nödvändigtvis bättre än probiotika i livsmedel. Testa en produkt i taget, varje dag, under fyra veckor. Märker du ingen tydlig skillnad ska du inte fortsätta att ta preparatet eller livsmedlet.

Det är ju ofta dyrt att testa dessa preparat och livsmedel som innehåller levande bakteriekultur – så var kritisk! Om du testar ett livsmedel (yoghurt, filmjölk, juice till exempel) med tillsatt bakteriekultur och livsmedlet inte ger önskad effekt så får du ju i alla fall mat för pengarna.

Ordet probiotika får inte användas på kosttillskott idag eftersom man anser att ordet i sig lovar att produkten har effekt. Det är däremot okej att skriva till exempel mjölksyrabakterier, bakteriekultur, goda bakterier, laktobaciller osv.

Än så länge så vet vi alltså inte vilka bakteriearter och bakteristammar som har bäst effekt – vi vet inte heller i vilken mängd som man skall tillföra dem. Man vet ju inte ens vad som är en perfekt tarmflora!

Det finns alltså ingen enkel lösning utan det är ihärdighet, tålamod och ett systematisk testande av olika produkter. Man kan inte uttala sig om olika produkter om man bara testar i några dagar utan det är daglig användning som gäller för att det ska kunna ha någon effekt överhuvudtaget. Bara för att en produkt inte har effekt är det inte samma sak som att ingen probiotika-produkt fungerar – så testa då en ny sort. Olika probiotikaprodukter innehåller olika arter, stammar och mängder av de snälla bakterierna och du kanske inte prickar rätt vid de första försöken!

Oavsett om det är kapslar, yoghurt, juice eller droppar med probiotika så är de ”naturliga” levande bakterier eftersom de inte är ”kemiskt” tillverkade.

alltomibs.se har skrivit om probiotika och IBS, läs mer här. Jag har tidigare svarat på huruvida probiotika kan vara bra vid IBS.

Publicerat av: Lena | Dietist

Mer från alltomibs.se


Kan man optimera en god tarmhälsa via kost?

Hej! Jag har lite krånglande mage och undrar därför om man kan optimera en god tarmhälsa via kosten? Till exempel undvika/äta något speciellt? Läst att t ex snabba kolhydrater göder de dåliga bakterierna/kan ge candida…

Läs mer

Magbesvär begränsar mig socialt och i arbetslivet

”Hej! Mitt sociala liv både privat men också i mitt arbetsliv påverkas mycket av min snabba mage. Jag tackar nej till uppdrag, utbildningar, resor och konserter mm. Det går i bland mindre tid än 5…

Läs mer