Orolig mage: Hur påverkar dina vanor magen?

Hur påverkar vanor en orolig mage? Vanor underlättar många gånger vardagen och kan vara till stor nytta om de hjälper oss att må bra. Dock kan vanorna också vara negativa för oss, göra trötta ännu tröttare och det dåliga humöret ännu sämre. Våra vanor påverkar även i stor utsträckning besvären vid orolig mage/IBS (Irritable Bowel Syndrome).

Vanans kraft

Att bryta en vana är svårt och kräver ofta en hel del envishet och kraft. Vanans kraft gör dock också att när en ny vana väl är införd, går det desto lättare att fortsätta på den vägen.

Tips för en orolig mage

Här har vi samlat ett antal tips på nya vanor som kan vara till nytta för personer som besväras av en orolig mage. Alla vanor passar så klart inte alla och det går inte att införa för många förändringar samtidigt. Som sagt är det svårt att ändra vanor och varje förändring kräver kraft, tålamod och fokus. Glöm heller inte att man alltid kan prova – man kan ju alltid gå tillbaka till sina gamla vanor om man tyckte de var bättre.

Skalmanklockan

Äter du på oregelbundna tider? Börja med att spika tider för när du äter, precis som man ofta gör för små barn. Skaffa din egen ”Skalmanklocka” och säg till din omgivning att du behöver vissa mattider. Planera i tid för att hinna fram till restaurangen eller ta med något att äta tiden du bestämt.

kaffe_smallKänner du att du dricker onödigt mycket kaffe? Många dricker många koppar om dagen och kan få en orolig mage på grund av det. Något vi skrivit tidigare – ”Kaffe gör dig toanödig”. Om man inte vill sluta kanske man kan börja dricka samma antal fast halva koppar, dra in på en av kopparna per dag eller dricka vid andra tider. Ofta kan det till exempel gå bättre om man tar kaffet i samband med en måltid.

Litet val i butiken stort val för magen

Många handlar samma varor varje vecka i butiken. Kanske finns det här något man inte tänkt på som skulle kunna påverka hur man mår och en orolig mage. Kanske är det ett halvfabrikat som i sin långa innehållsförteckning gömmer något som ställer till besvär. Här gäller det att inte förändra för mycket på en gång eftersom det då blir svårt att hålla reda på vad som ger en positiv eller negativ förändring.

Varför inte prova att byta ut något man brukar köpa till ett annat märke till att börja med. Att göra ett byte i taget i bröd, frukt-, grönsaks-, ost, kött-, och fiskdisken kan hjälpa oss in på rätt spår. Hoppa över något du tror kan bidra till dina besvär. Kanske är det läsken, den torkade löken till korven, det färdigmarinerade köttet till sommarens alla grillkvällar, chipsen eller godiset.

Be om hjälp

Ta hjälp av din dietist eller läkare för råd om vilka val som kan hjälpa just dig. Det varierar nämligen efter vad för typ av besvär man har. Sällan är det en enda råvara som ställer till problemen för en orolig mage, utan snarare en obalans i kosten, för mycket av en sak och för lite av en annan. En varierad kost är bra i sig, man bör därför kontinuerligt se till att förändra valet av livsmedel. Har du förmånen att ha fler butiker att välja mellan, kanske bara bytet av butik kan hjälpa till med variationen.

Glöm inte vattnet

Drick ett extra glas vatten om dagen. Att ständigt bära med sig vatten behöver inte vara den enda lösningen om man vill få i sig mer vätska. Normalt räcker det med att känna efter kroppens signaler – törst. Vill man dock öka sitt vätskeintag oavsett om man känner sig törstig kan en bra början vara att ta ett extra glas vatten varje morgon efter frukost eller ta två glas i lunchrestaurangen.

avslappnande_smallStress, vanor och magen

Kanske är vardagen fylld av stress? Hämta barn, lämna barn, skjutsa barn, hinna hem, vänta på bussen, får inte glömma, hinna i tid, plocka undan, fixa disken, tvätten, hinna klart, komma först, stå i kö etc. Man behöver dock inte boka in en Thailandsresa eller månadslång avslappningsresa med tarmsköljning i Indien för att hantera detta.

Att sätta sig ner och slappna av i fem minuter innan eller efter ett av dagens väntade stresspåslag eller att försöka stryka ett stresspåslag i veckan kan vara en bra start. Många gånger kan man genom planering slippa ett extra onödigt besök i affären.

Kvällshandla

Kanske kan man hitta en udda tid att handla maten. Många butiker och köpcenter är öppna sent och tomma på folk. Kanske kan en kvällshandling då upplevas avslappnande istället för att ge panik. Dessutom dyker det upp fler och fler alternativ där man kan handla maten hemma i lugn och ro.

Planera

Planering kan för många vara en lösning för att slippa onödig stress och en orolig mage. Själva planeringen kan dock initialt kännas stressande fast den i själva verket skulle ge mer tid i veckan. Här handlar det om prioritering. Sätt dig till exempel ner en stund  gör en lista på hur veckan ser ut, kanske kan du redan här styra om i planerna och ta bort något moment som du tror kan göra veckan stressigare än nödvändigt. Varför inte rangordna alla måsten mellan 1 (”Super-duper-viktigt” – 3 (oviktigt, varför står detta alls med på min lista?), så kanske några måsten kan försvinna på sikt.

Alla måste inte fira fettfredag och sockerlördag varje vecka

Visserligen brukar vi människor agera som flockdjur som kanske varit till gagn för oss när det gällde att leta föda på savannen. Det finns dock ingen regel som säger att man måste sitta framför TV:n en fredagskväll och äta chips (det som många definierar som fredagsmys) eller att uppvakta familjen med lördagsgodis (fettfredag och sockerlördag).

Kanske kan man flytta någon aktivitet från fredagen eller lördagen till onsdagen och få en ny vana som inte är som alla andras. Kanske tisdagsmys skulle göra veckan roligare? Det är inte farligt att vara avvikande, även om det kan kännas kusligt att berätta för barnens fröknar eller andra föräldrar att våra barn får äta godis en tisdag. Kanske kan detta på sikt till och med leda till att man minskar sin socker och fettkonsumtion om man önskar det.

Motionera mera

Att ”börja röra på sig” behöver inte betyda en investering i ett gymkort, en motionscykel framför TV:n, dyra löpband och träningspass på flera timmar per vecka. Börja med något litet. Ta trapporna istället för hissen, promenera en en stund i rask takt varje dag, gå en omväg, gå av bussen en hållplats för tidigt, åk i väg och gå i en stad eller i skogen, gå vid sidan av promenadvägen bland stenar och backar, dansa till musiken på radion, jobba i trädgården, skotta snö…. Listan begränsas bara av fantasin. Det viktigaste om man vill ändra en vana på allvar är att införa förändringarna i små steg och att de anpassas till det liv man lever. Ökad motion har visat sig ha en positiv effekt på IBS-mage.

Tänk om, tänk rätt

Tankens kraft är enorm! Det sägs att vi kan tvinga hjärnan att tänka positivt genom att tvinga sig till att le framför spegeln. Byt ut en suck eller negativ tanke om dagen (man känner ofta på sig när den är på gång) till en positiv tanke om något. Många gånger kan oro väckas av helt irrationella saker. Det blir ju till exempel inte säkrare att flyga eller lättare att tala inför en grupp människor bara för att man oroar sig för det. Oro kan ses som att betala ränta på ett lån man inte ens tagit. Brukar man tänka negativa tankar är denna förändring inget man gör i en handvändning. Man kan försöka på egen hand men det finns även stöd att få i att tänka mer rationellt och positivt.

Kunskap för gladare magar

Kunskap kan vara en avgörande morot för en friskare livsstil. Bland annat vet man att högutbildade rent statistiskt är friskare än lågutbildade. Man behöver dock inte utbilda sig till läkare eller psykolog för att förstå och lära sig nya saker om hälsa och välmående. Läs, lyssna, se, prata, fundera, fråga och ifrågasätt. Internet är en aldrig sinande källa till information om allt möjligt. Genom att lära sig mer om IBS och orolig mage kan man också hitta vägar till välmående som passar just för ens egna förhållanden.

Här på alltomibs.se hittar du en sådan källa för just IBS (Irritable Bowel Syndrome).

Vi kan även tipsa om boken ”Frisk utan flum” skriven av Jessica Norrbom och Maria Ahlsén, doktorer i fysiologi, som fokuserar just på hur du kan må bättre genom att endast ändra små saker i vardagen för att nå positiva hälsoeffekter, till exempel genom riktig mat, vardagsrörelse och träning.

Ett steg i taget

Till sist, det ÄR lättare att göra små förändringar i taget – det handlar här inte om att ändra hela ditt liv på en gång utan att stegvis hjälpa sig själv i rätt riktning. Vad som är rätt riktning avgör du. Vilken vana vill du ändra idag?

Publicerat av: Fredrik | Skribent

Mer från alltomibs.se


Innehåller mannagryn FODMAPs?

”Hej! Jag undrar hur det är med mannagryn/mannagrynsgröt. Det finns inte med på FODMAP-listan och inte heller i Belly balance appen jag laddat ner. Vänliga hälsningar Sara” Mannagryn Mannagryn görs av vete och innehåller FODMAPs (i…

Läs mer

Truberzi (eluxadoline) – nytt läkemedel vid IBS-D

Nu finns ett nytt läkemedel för behandling av colon irritabile med diarré, det vill säga IBS-D hos vuxna. Läkemedlet godkändes av den Europeiska läkemedelsmyndigheten förra året men blev tillgängligt i Sverige först under 2017. Truberzi (eluxadoline) subventioneras endast…

Läs mer