Matvanor: Hur du undviker krånglig mage

”Jag har alltid varit trög i magen. Har haft inflammerad tarm och varit inlagd på sjukhus för många år sedan. Fick rådet att ta Inolaxsol som hjälpmedel. Min mage krånglar numera till och från med varierad förstoppning och diarréer. Känner magsmärtor, ibland magknip, uppblåst, gaser och lätt illamående som går över efter toabesök. Senaste halvåret har besvären blivit värre och en explosionsartad diarré som vatten har tilltagit, ofta med inledning av förstoppning. Kan vakna på natten då jag läckt avföring. Jag behöver alltid snabb tillgång till en toalett för att inte olyckas. Har påpekat för min husläkare mina besvär som ordinerat Microlax. Jag upplever att det inte hjälper utan snarare tvärt om att diarréerna förvärras. Jag är 71 år. Äter varierad nyttig kost. Promenerar dagligen. Vad ska jag göra?”

Regelbundna Rutiner

Det är viktigt att du har regelbundna rutiner och att du äter lagom mängd fiber till varje måltid. Glöm inte att dricka tillräckligt (1–3 L dagligen, i första hand vatten). Regelbunden fysisk aktivitet (såsom raska promenader t.ex.) i 30–60 minuter är också bra för att stimulera tarmrörelser. Håll borta stress så mycket som du kan!

Regelbundna matvanor

Med regelbundna matvanor menar jag att du bör äta frukost, lunch och middag samt också 1–3 mellanmål varje dag. Se till att portionerna är ganska små och att du hellre äter ofta så att du undviker att bli hungrig eller att äta så mycket så att du blir ”övermätt”. Ät helst ”lättsmält” mat, dvs mat som är tillagad. Kokta grönsaker och rotsaker orsakar mindre symtom än råkost. Kokt kött och färs fungerar bättre. Mos/puré/soppa ger ofta färre symtom. Tugga noggrant! Ta dig tid för måltiden.

Frukt & Fibrer

Ett alltför stort intag av frukt bör undvikas (2–3 frukter om dagen räcker). Alltför mycket fiber kan också trigga symtom såsom fiberrika spannmålsprodukter och baljväxter. Lösliga fiber som finns i havre, rotfrukter, grönsaker och bär kan fungera bättre – men skala, mosa, riv, hacka och tugga. Ett plötsligt ökat intag av fiber kan öka gasbildning och det kan vara bättre med en successiv upptrappning av fiberrika livsmedel så att magen vänjer sig. Hellre lite fiber till varje måltid än mycket fiber vid enstaka måltider!

Feta Livsmedel

Feta livsmedel såsom t.ex. oljor, smör, grädde, såser, bakelser, glass, feta charkprodukter, chips, friterade livsmedel, pizza t.ex. kan förvärra och utlösa mag-tarmsymtom såsom buksvullnad, förstoppning, diarré, krampartadsmärta och man kan behöva begränsa intaget rejält.

Sammanfattning

Så sammanfattningsvis bör du äta regelbundet, små portioner (ungefär var tredje timma) som du också tuggar noggrant. Gärna kokt mat. Skala frukt och grönsaker, hacka, riv och mosa. Skölj baljväxter extra noggrant. Begränsa kaffeintaget (max 3 koppar per dag). Glöm inte att dricka! Ta dagliga promenader.

Om dessa insatser inte hjälper tycker jag absolut att du skall träffa läkare igen. Förändrade mag-tarmsymtom över 50-års ålder bör alltid tas på allvar och ytterligare utredning kan behövas.

Läs mer

På alltomibs.se kan du läsa mer om behandlingsmetoder vid IBS

Publicerat av: Lena | Dietist

Mer från alltomibs.se


Nyhetsbrev för alltomibs.se

Vi kan med glädje meddela att vi nu kommit ut med vårt första nyhetsbrev! Så om du vill hålla dig uppdaterad på det senaste kring IBS eller delta i diverse IBS-relaterade aktiviteter – se då…

Läs mer

Tarmarnas smaklökar och IBS

Visste du att dina tarmar har ett smaksinne? Runt om i mag- tarmkanalen finns celler (kemosensoriska celler) som kan uppfatta samma grundsmaker som din tunga. Sött, bittert, och umami (salt och surt uppfattas av enklare…

Läs mer