Magbesvär begränsar mig socialt och i arbetslivet

”Hej! Mitt sociala liv både privat men också i mitt arbetsliv påverkas mycket av min snabba mage. Jag tackar nej till uppdrag, utbildningar, resor och konserter mm. Det går i bland mindre tid än 5 minuter från att jag får första varningssignalen till dess att jag måste ha tag i en toalett. Det har skett att jag gjort på mig stort för att jag inte hunnit, förfärligt! Varje toabesök är akut. Vad göra? Jag motionerar och lever inte så osunt.”

Det finns framförallt fyra livsmedel som kan sätta igång mage och tarm effektivt och snabbt (på gott och ont). Dessa är kaffe, alkohol, fett och starka kryddor – men även ett oregelbundet och/eller överdrivet stort intag av fiberrika livsmedel kan orsaka diarréer och akuta toalettbesök.

Kaffe

Tänk i första hand över ditt intag av kaffe. Drick inte mer än 3 koppar kaffe per dag om du har en känslig mage och tarm. Du kan också pröva att byta till snabbkaffe (pulverkaffe) då detta ibland kan ha gynnsam effekt på symtomen.

Alkohol

Alkohol – tänk på mängden men också på sorten och drick aldrig alkohol på tom mage utan ät något också! Försök att notera om någon sort fungerar bättre eller sämre för just din mage. Det som gäller för någon annan behöver inte stämma in på dig och dina magbesvär. Läs mer om alkoholen och magen på alltomibs.se

Fett

Tänk igenom ditt fettintag. Fett kan ibland nämligen orsaka smärta, buksvullnad och behov av att akut uppsöka toa. Ostar, pizza, vispgrädde, såser, dressingar, friterat och stekt mat är några exempel på mat som kan ställa till det. Notera hur just din mage reagerar på fett och välj produkter med lägre fetthalt och undvik kakor, bakelser, snacks och snabbmat.

Starka kryddor

Starka kryddor som t.ex. chili och cayenne kan sätta sprutt på magen – här är det du och din mage som får sätta gränserna.

Fiber

Du kan också behöva minska intaget på olösliga fiber (grovt bröd och flingor/müsli t.ex.) och äta mer lösliga fiber som väl sköljda bönor, ärtor, grönsaker, bär och havre som ofta fungerar bättre på känsliga magar. Tänk på att hellre äta lite fiberrika livsmedel till alla dagens måltider, än mycket fiber vid något enstaka tillfälle.

Frukt är nyttigt och bra, men om du äter mycket frukt kan det bli mycket gaser och diarré. Begränsa fruktintaget till max 3 frukter per dag och skala gärna och tugga noggrant!

Light- och sockerfria produkter som är sötade med sorbitol t.ex. kan orsaka de symtom som du nämner. Undvik eller minska intaget av tuggummi, lightläsk, sockerfria kakor och godis.

Goda rutiner för minskade magbesvär

För att få minskade magbesvär gäller det att lära dig och din mage goda rutiner! Det gäller att ha ett regelbundet och varierat kostintag. Ät små portioner och ät hellre ofta än sällan – men ät regelbundet! Så småningom kommer din mage att fungera mer regelbundet också. alltomibs.se har tidigare skrivit om vikten av goda vanor.

Glöm inte att tugga ordentligt och att äta långsamt. En måltid bör ta mellan 15–20 minuter att äta och det är förståndigt att sitta kvar en stund efter måltiden för att det också skall bli ett tillfälle för avslappning och minskad stress.

Stress är förresten ofta en bidragande orsak till mag-tarmsymtom och det är viktigt att hålla stressen på en så låg nivå som möjligt! Fysisk aktivitet och avslappningsövningar kan ha god effekt på både stress och mag-bekymmer.

Läs mer

Läs om coping: hur lär jag mig att leva med IBS för fler råd. Jag har även skrivit om stressmage tidigare, och även om ”kraschande” magar.

På alltomibs.se kan du få fler tips och bland annat läsa mer om var sitter broms och gas på magen.

Publicerat av: Lena | Dietist

Mer från alltomibs.se


Om Mesalazin

Mesalazin finns i ett flertal olika läkemedel såsom (Asucol, Mesalasal, Mezavant, Pentasa, Salofalk, Lixacol och Mesavancol) flera godkända för mild till medelsvår Ulcerös Colit. Ulcerös Colit hör till de så kallade inflammatoriska tarmsjukdomarna (IBD, Irritable…

Läs mer

Om dietisten: Lena Böhn

Vi glädjer oss åt att få jobba med Lena Böhn, legitimerad dietist. Hon kommer att finnas tillgänglig här via Fråga dietisten-spalten varje onsdag för att besvara era frågor om IBS och andra mag-tarmsjukdomar. Om Lena…

Läs mer