Lider IBS-patienter av vitaminbrist?

Är brist på vitamin-D vanligt bland personer med IBS (Irritable bowel Syndrome)? Det tror iallafall en grupp forskare från Storbritannien som i en studie visat att personer som lider av IBS också verkar ha låga nivåer av vitamin-D.

I studien, som publicerades i tidskriften BMJ Open Gastroenterology under 2015, har forskarna studerat nivåer av vitamin-D hos drygt 50 IBS-patienter. Av dessa visade det sig att mer än tre av fyra (81,5%) led av brist på vitamin-D. Forskarna menar också att nivåerna av vitamin-D skulle kunna ha ett samband med försöksdeltagarnas uppskattade livskvalitet.

 

Varför skulle IBS-patienter lida av D-vitaminbrist?

Förändrad tarmtömning och en irriterad tarmslemhinna skulle i sig kunna minska upptaget av vitaminer. Det är också vanligt att IBS-patienter genom olika typer av dieter utesluter vissa livsmedel. IBS patienter utsätts för dietråd från alla möjliga håll, allt ifrån de råd som ges på vårdcentralen, till mer oseriösa tips om snabba dietlösningar på webben, i kvällstidningar och i kokböcker.  Många IBS-patienter börjar på egen hand utesluta vissa livsmedel utifrån tips och tro om att de inte “tål” dem. Lider man av någon födoämnesintolerans eller allergi så är detta klokt men lider man av IBS kan detta i värsta fall förvärra symtomen.

 

Vad IBS-patienter ofta utesluter ur kosten

En vanlig källa till vitamin-D i kosten är feta berikade mejeriprodukter. Dessa utesluts ofta av IBS patienter i hopp om minskade symtom. Ersätter man då inte detta med annan kost som är rik på vitamin D så skulle detta i längden kunna leda till brist på vitamin-D. Något som enligt studien också skulle kunna försämra livskvaliteten.

 

D-vitamintillskott ger låg effekt

Även om man inte lyckades visa någon större effekt av vitamin-D-tillskott på symtomen i denna studie så har man teorier om hur brist av vitamin-D skulle kunna påverka IBS. Allt från effekter på tarmrörelser till sekundära effekter genom påverkan av ångest, nedstämdhet och sömnlöshet har nämnts. Vitamin-D har också viktiga funktioner i vårt immunsystem och skulle kunna påverka bakterieflora, inflammationer och inflammationsprocesser i tarmen och tarmslemhinnan.

 

Värt att känna till om vitamin-D

Du kanske har sett att det finns olika typer av vitamin D (vitamin D3 och vitamin D2)?  Vitamin D3 (kolekalciferol) är den fysiologiska formen som bildas i huden och som också är mest aktiv. Vitamin D2 (ergokalciferol) finns i vissa livsmedel såsom svamp och i vissa berikade livsmedel. Det tillskott av vitamin D som används i bland annat mjölkprodukter kommer från fårullsfett. När detta belyses av ultraviolett ljus får man vitamin D3.

 

Så tillgodogör vi oss D-vitamin

Vi kan få vitamin-D på två sätt. Det ena är att helt enkelt bara vistas med exponerad hud ute i solen. Vitaminet bildas i vår hud och lagras sedan i kroppen. Det andra är att äta livsmedel som innehåller vitamin-D. Livsmedel rika på vitamin-D är till exempel fet fisk (sill, lax, makrill), ägg, kött samt mjölkprodukter, margarin och matfett med tillsats (ett slags kosttillskott) av vitamin-D.

Hur mycket D-vitamin vi behöver få i oss beror på hur mycket vi vistas ute i solen men det dagliga referensintaget för vuxna och spädbarn (0-75 år) är 10 mikrogram. Spädbarn får D-droppar för att tillgodose detta, hur länge beror på hudfärg. För personer över 75 år eller för personer med liten solexponering rekommenderas dubbla mängden. Vuxna bör ej få i sig mer än 100 mikrogram per dag. Vitamin D  anges ofta som så kallade IE (internationella enheter, 1 IE =  0,025 mikrogram vitamin-D och 1 mikrogram vitamin D = 40 IE).

 

Därför behöver vi vitamin-D

Vitamin-D är bland annat viktigt för kalkbalansen i vår benvävnad (skelett och tänder). Brist på vitaminet kan bland annat orsaka engelska sjukan (rakit). Senare tids forskning tyder dock även på att vitaminet kan ha en betydelse i uppkomsten av fler sjukdomar.

Höga doser av D-vitamin är giftigt och kan leda till för höga halter av kalcium i blodet vilket i sin tur kan leda till inlagring av kalcium i njurarna och njursvikt. Det bästa är dock att det i det närmaste är omöjligt att överdosera vitamin-D genom kosten. Äter man mycket och olika tillskott innehållande vitamin-D i koncentrerad form så kan det dock lätt bli för mycket.

Vi på alltomibs.se ser fram emot mer framtida forskning om kopplingen mellan IBS och vitamin-D. Ser det likadant ut runt om i världen? Lider IBS-patienter oftare än andra av D-vitaminbrist? Vilka konsekvenser har eventuell D-vitaminbrist för IBS-patienter? Skulle IBS patienter testas för vitamin-D brist och eventuellt ha nytta av ett ökat intag av vitamin-D.

 

Publicerat av: Fredrik | Skribent

Referenser

  1. BMJ Open Gastro 2015; 2:e000052 doi:10.1136/bmjgast-2015-000052
    Vitamin D associates with improved quality of life in participants with irritable bowel syndrome: outcomes from a pilot trial
    Simon Tazzyman1, Nicholas Richards1, Andrew R Trueman1, Amy L Evans1, Vicky A Grant1, Iveta Garaiova2, Sue F Plummer2, Elizabeth A Williams3, Bernard M Corfe1

  2. Livsmedelsverkets webbplats 2016 – www.livsmedelsverket.se

  3. Nordiska Näringsrekommendationerna (NNR 2012)

     

    Illustration: Freepik

Mer från alltomibs.se


Alkohol är inte alltid en “hit”

Alkohol är oftast ingen “hit” när man har problem med magen men ibland kan alkoholfria alternativ på festen kännas nästan lika illa. Klassikern cider har vi nog alla serverats någon gång. Det ser ju trevligare…

Läs mer

Intresseanmälan IBS-studier

Trots att IBS är en av våra vanligaste sjukdomar så saknas fortfarande mycket kunskap om bakomliggande orsaker och möjligheter till behandling av sjukdomen. Som tur är så pågår det en hel del forskning om IBS…

Läs mer