Kostråd vid divertikulit?

”Jag har fått veta att jag har divertikulit samt en förträngning i nedre delen av sigmoideum. Jag har under de två senaste åren haft mer och mer besvär med ont i magen, influensa-känning och ibland även med feber. Detta har tyvärr inneburit flera tillfällen av sjukskrivning mellan ett par dagar upp till någon/några veckor. De senaste två månaderna har det blivit mer ont och det känns som om det stoppar upp rejält. Kan inte äta ordentligt vilket medför viktminskning. Jag är annars fysiskt aktiv hela tiden men tyvärr blir det ju begränsningar i det när jag får ont och känner influensakänningarna. Har varit på min vårdcentral vid upprepade tillfällen. I december fick jag remiss för att göra en koloskopi. Den fick avbrytas pga att det var för trångt. Dock upprepades ytterligare en undersökning strax efter årsskiftet med ett mindre koloskop. Jag fick åter ha kontakt med min läkare på vårdcentralen som sa när jag kom in att jag får ha tålamod och skickade hem mig med alvedon och ipren, att dricka livsmedel på bakteriekultur samt lite kostråd. Nu undrar jag vad jag ska äta då jag googlat runt mycket. Skulle gärna vilja få komma till dietist för att få hjälp. Tänker jag fel eller ska jag bara googla runt för att kännedom om detta? Det tar mycket energi både fysiskt och psykiskt att ha dessa symptom som jag förhoppningsvis kan göra något åt själv med proffessionell hjälp. Tacksam för svar!”

Dietistens kostråd vid divertikulit

Det finns inga specifika kostråd vid divertikulit förutom att tänka på konsistensen på livsmedlen som du äter. Du bör alltid vara försiktig med trådiga livsmedel, skal, kärnor och frön. Tänk på att tugga maten noggrant. En bra riktlinje kan vara att om du lätt kan att mosa/sönderdela maten med en gaffel desto lättare passerar den genom mag-tarmkanalen.

Grönsaker

Kokta grönsaker och kokta rotsaker fungerar bäst. Sparris och broccolistjälkar är t.ex. trådiga så de bör undvikas att ätas som de är men mixade och kokta i t.ex. soppa funkar de fint. Svamp bör också mixas innan du äter dem. Skal på vissa grönsaker kan också ställa till det – skala eller mixa. Ärter, majs, bönor bör du också mixa innan du äter dem.

Frukt och bär

Alltför stort fruktintag kan leda till mycket gaser så begränsa intaget till 2–3 st. per dag. Glöm inte att skala alla frukter (inte bara banan och apelsin)! Tänk på att de tunna hinnorna runt apelsinklyftor (eller andra citrusfrukter) också kan fastna i trånga passager i tarmen eller tarmfickor så använd vass kniv och filea apelsinen. Sug ur innehållet ur vindruvor och strunta i att äta skalet.

Nötter o frön

Dessa kan fastna i tarmfickor. Mixa och undvik hela frön. Ät hellre bröd med finfördelade fiber som knäckebröd och fiberrikt mjukt bröd utan hela kärnor och frön.

Kött

Undvik trådigt och segt kött. Kokt kött fungerar bäst. Tugga noggrant.

Fisk och skaldjur

Sällan problem med kokt fisk. Skaldjur kan ibland vara trådiga livsmedel som t.ex. krabba och ibland även räkor.

Sammanfattningsvis…

Mos, puré, kräm och soppa brukar fungera bra och orsakar sällan symtom. Tänk på att äta varierat och allsidigt från hela kostcirkeln och använd mixer så fort som du vill äta ett livsmedel som är trådigt. För att inte ofrivilligt minska i vikt kan du energiberika maten med exempelvis matolja, smör, grädde, sylt, och äggula.

Kontakta gärna dietist som kan ge dig personliga råd för konsistensanpassad mat och se till så att du får i dig tillräckligt med näring. Vill du läsa mer om divertikulit kan du läsa mer på alltomibs.se.

Publicerat av: Lena | Dietist

Mer från alltomibs.se


FODMAP i hetluften

  Just nu pågår diskussioner kring FODMAP och Livsmedelsverkets kostråd. I Läkartidningen ifrågasätter ett antal läkare Livsmedelsverkets kostråd då de anser att de inte är anpassade till patienter med IBS. Lider man av IBS kan…

Läs mer

Kan probiotika vara bra vid IBS?

Ja, probiotika kan absolut lindra symtom vid IBS och kan vara värt att prova. Det som gör det hela komplicerat är att vi, än så länge, vet alldeles för lite för att rekommendera en viss…

Läs mer