Kostråd för att minska symtomen vid divertikulit

”Hej. Jag har under 5 års tid haft problem med divertikulit. Jag äter nyttigt o motionerar en hel del. Försöker undvika rött kött men äter det mesta. Det senaste året har problemen blivit värre och jag har under de 8 sista månaderna fått tillbaka divertikulit vid 3 tillfällen då jag fått penicillin. Det gör ont i magen och jag får feber. Jag har vid upprepande tillfällen haft problem med förstoppning och äter alltid husk på gröten varje morgon som lär vara bra. Hur ska jag tänka angående mat… Måste få bra kostråd för att minska symtomen vid divertikulit… Tack!!”

Vid divertikulit finns inga specifika kostråd. Kostråd för att minska symtomen vid divertikulit går därför snarare ut på att försöka att undvika att bli förstoppad.

Regelbundet måltidsmönster

För att undvika förstoppning krävs ett regelbundet måltidsmönster – frukost, lunch, middag samt 1–3 mellanmål varje dag i veckan, att tugga ordentligt samt att dricka tillräckligt. Man bör dricka ungefär 1,5–3 liter varje dag.

Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet är viktigt – se till att du rör dig varje dag! Promenader, cykling, löpning, simning, trädgårdsarbete är några exempel på aktiviteter som man kan utöva förutom annan träning, för att hjälpa till att stimulera tarmen.

Fiberrika livsmedel

Ett högt intag av fiberrika livsmedel underlättar tarmmotoriken, men ju mer fiber man intar, desto mer vätska krävs, så glöm inte att dricka! Kaffe kan ha en tarmstimulerande effekt, men drick inte mer än 3 koppar per dag eftersom kaffe också kan framkalla andra mag-tarmsymtom såsom buksmärta och buksvullnad till exempel.

Ett plötsligt ökat intag av fibrer kan öka gasbildningen tillfälligt. Det kan därför vara bra med en succesiv upptrappning (under flera veckor), så att magen vänjer sig.

Fiber som finns i havre, rotfrukter, grönsaker, frukt och bär kan tolereras bättre än fiber som finns i vete, råg, korn och fröer. Här är några ytterligare exempel på fiberrika livsmedel som kan fungera bra: morot, rotselleri, potatis, haricots verts, palsternacka, aubergine, apelsin, banan, blåbär, hallon, jordgubbar, rabarber, kiwi, valnötter, jordnötter, sötmandel, bovete, quinoa, havre och råris. Hacka, skala, mosa och tillaga gärna eftersom livsmedel ofta blir mer lättsmälta då.

Husmorstips vid förstoppning

Husmorstips vid förstoppning är att äta:

  • havrekli
  • psylliumfrön (loppfrön) alternativt hela linfrön (max 2 msk/dag)
  • katrinplommondryck
  • messmör/mesost
  • blötlagd torkad frukt som t ex katrinplommon
  • fikon
  • russin
  • aprikoser
  • päron
  • kiwi
  • gröt av havregryn eller rågflingor

Tänk på att ett stort fiberintag ofta också innebär mer gas och buksvullnad.

Bulkmedel, som exempelvis Inolaxol eller Vi-siblin, kan ha gynnsam effekt – men glöm inte att dricka!

Läs mer

Jag har fått flera frågor som berör just divertikulit, läs gärna dem och se om du hittar mer hjälp:

Kostråd vid divertikulit

Tarmfickor och IBS vad kan vad kan jag äta för att minska symtomen

På 1177 finns också en del tips att ta del om vid tarmfickor.

Läs mer om förstoppning

Tips för att minska förstoppning

Kostråd vid förstoppning

 

Publicerat av: Lena | Dietist

Mer från alltomibs.se


Kladdkaka fri från gluten, laktos och socker

Vi vidgar vår matkunskap med en alternativ kladdkaka som är både gluten- och laktosfri, samt utan socker. Trots viss skepsis kan vi konstatera att den blev riktigt god! För att få lite extra fredagsfeeling hade vi…

Läs mer

Hjälp med magont och uppblåsthet

”Hejsan, jag har haft magont en längre tid nu, mycket luft och jätteont. Har ingen diagnos, men blev opererad då de trodde att det var blindtarmen. Inget fel på den, så den sitter kvar (gallblåsan…

Läs mer