Kan probiotika vara bra vid IBS?

Ja, probiotika kan absolut lindra symtom vid IBS och kan vara värt att prova.

Det som gör det hela komplicerat är att vi, än så länge, vet alldeles för lite för att rekommendera en viss sorts probiotika eller en viss sammansättning. Det finns många probiotiska produkter i kapslar/pulver/droppar/filmjölk/yoghurt/juicer tillgängliga på marknaden som innehåller olika mängder, sorter och sammansättningar av bakterier.

Personer med IBS som vill testa probiotika bör känna till att några produkter innehåller andra ingredienser som kan öka IBS-symtom (som exempelvis kostfiber, FOS, inulin, laktos, fruktos, sorbitol och xylitol). Man bör testa den valda produkten under 4 veckor – har man då märkt förbättrade symtom kan man fortsätta. Om inte, bör man avbryta användandet.

Om man inte får effekt av en produkt behöver detta inte betyda att probiotika inte fungerar – men kanske inte just den valda produkten. Då kan man prova en annan produkt. Det är viktigt att vara kritisk vid valet av probiotika. Upplevs ingen förbättring efter 4 veckor bör man heller inte fortsätta med just den produkten.

alltomibs.se har tidigare publicerat en artikel som sammanfattar en vetenskaplig artikel om probiotika vid IBS.

Publicerat av: Lena | Dietist

Mer från alltomibs.se


Tarmflorans betydelse för sjukdomar i mag-tarmkanalen

I dagens (tisdag 29/11 2016) vetandets värld i Sveriges Radio P1 diskuteras vår tarmfloras roll för utveckling av olika sjukdomar såsom diabetes, astma, allergier och inflammatoriska tarmsjukdomar. Det kanske inte är så konstigt eftersom vi…

Läs mer

Hur ofta är det normalt att gå på toaletten?

Att gå på toaletten och utföra mellan 3 tömningar per dag och 3 per vecka anses vara normalt. Läs mer om tid och toalettställningar på alltomibs.se.

Läs mer