Kan probiotika vara bra vid IBS?

Ja, probiotika kan absolut lindra symtom vid IBS och kan vara värt att prova.

Det som gör det hela komplicerat är att vi, än så länge, vet alldeles för lite för att rekommendera en viss sorts probiotika eller en viss sammansättning. Det finns många probiotiska produkter i kapslar/pulver/droppar/filmjölk/yoghurt/juicer tillgängliga på marknaden som innehåller olika mängder, sorter och sammansättningar av bakterier.

Personer med IBS som vill testa probiotika bör känna till att några produkter innehåller andra ingredienser som kan öka IBS-symtom (som exempelvis kostfiber, FOS, inulin, laktos, fruktos, sorbitol och xylitol). Man bör testa den valda produkten under 4 veckor – har man då märkt förbättrade symtom kan man fortsätta. Om inte, bör man avbryta användandet.

Om man inte får effekt av en produkt behöver detta inte betyda att probiotika inte fungerar – men kanske inte just den valda produkten. Då kan man prova en annan produkt. Det är viktigt att vara kritisk vid valet av probiotika. Upplevs ingen förbättring efter 4 veckor bör man heller inte fortsätta med just den produkten.

alltomibs.se har tidigare publicerat en artikel som sammanfattar en vetenskaplig artikel om probiotika vid IBS.

Publicerat av: Lena | Dietist

Mer från alltomibs.se


Kanelbullens dag – hur funkar det när jag har IBS?

Kanelbullens dag, våffeldagen, fettisdagen, kladdkakans dag. wienerbrödets dag, pepparkakans dag, gräddtårtans dag, rulltårtans dag… Ja, årets matdagar är många – och kanske inte helt lätt för en IBS-mage att förhålla sig till, hur gärna man…

Läs mer

Vad ska jag äta för att bli frisk från min IBS?

Du kan nog inte räkna med att äta dig ”frisk”, men du kan absolut bli bättre. IBS handlar mycket om helheten – att magen krånglar beror sällan bara på maten. Magen är inget bihang till…

Läs mer