Graviditet och IBS

Hej! Vi har efter många års kämpande blivit gravida. Jag har bland flera diagnoser svår IBS. Jag försöker hitta information om IBS vid graviditet men hittar absolut ingenting!!! Har du någon information eller tips och råd att ge? Min mage klappar ihop fullständigt och jag är bara i v9. Mycket gaser, illamående, svullen, obehag och tryck upp mot bröstet, svårt att sköta magen men ändå ok. Växlar mellan att vilja äta jämt eller inte alls. Jag känner igen alla dessa symtom såklart men känner mig otroligt villrådig. Jag förstår att det är helt normalt att få ordentlig skov i samband med graviditet men det gör tyvärr inte situationen lättare!! Tacksam för svar!!

Eftersom det har kommit in en del frågor som rör IBS vid graviditet har vår dietist fördjupat sig i just detta, hormoner och kostråd för dig som är gravid och har IBS.

Kort om hormoner

Det finns inte särskilt mycket forskning om IBS, men man vet att hormoner påverkar symtomen. Könshormoner kan påverka mag-tarmkanalens rörelser, transport, sekretion, känslighet och immunförsvar. 

Innan menstruation, då nivåerna av progesteron och östrogen snabbt avtar, kan symtomen från tarmarna förvärras och ge ökad uppblåsthet. Under menstruation, då östrogen- och progestronnivåerna är som lägst kan personer med IBS uppleva förvärrade tarmsymtom, ökad buksmärta och vara mer öm-tarmade. Mensvärk innebär ofta störningar i hormonernas samverkan vid olika nivåer och innebär ofta också förvärrade tarmsymtom. 

Under klimakteriet och menopaus minskar kvinnans könshormoner och ofta minskar också förekomsten av IBS. Dock är det vanligt med förstoppning. P-piller innebär ofta reducerade symtom från mag-tarm vid menstruation.

Graviditet innebär höga värden av östrogen samt progesteron, vilket ofta innebär förstoppning som beror på förlångsammad transport genom tarmarna. (World J Gastroenterol. 2014; 20 (10): 2433-2448

Dietisten om graviditet och IBS 

Graviditet innebär en rejäl ökning av könshormonerna östrogen och progesteron som kan innebära minskad smärtkänslighet och lindring av många kroniska smärttillstånd. Höga nivåer av dessa hormoner kan också orsaka förstoppning (transporten genom tarmen går långsammare). 

Man vet dock inte så mycket om IBS-symtom vid graviditet, det är inte helt lätt att få etiskt tillstånd att forska på gravida kvinnor, vilket sannolikt är orsaken till att det inte finns särskilt mycket information att finna.  

Min erfarenhet är att, trots att flera patienter totalt mår bättre under graviditeten, är det många personer med IBS som upplever försämring. Det är dock inte bara hormoner som påverkar magsymtom utan också stress, matintag, fysisk aktivitet eller hur stor magen är.

Kostråd vid graviditet och IBS 

Det är alltid viktigt att äta allsidigt, framförallt vid graviditet – ät från hela matcirkeln! Det är viktigt att äta regelbundet och gärna ofta så att portionsstorleken kan hållas liten. Allteftersom magen växer kommer också symtomen sannolikt att förändras. En del symtom kanske försvinner helt och vissa symtom ersätts av nya.

Tips vid gaser och illamående:

  • Gaser i magen: För att förhindra/minska gas kan det vara bra att minska intaget av gasbildande livsmedel såsom kål, lök och bönor. Att undvika kolsyrad dryck och tuggummituggande kan också vara bra för att minska gaser i tarmen.  
  • Illamående: Illamående är svårt att få bukt på; ät små måltider ofta under dagen. Frukost, lunch och middag och 2–3 mellanmål är en bra fördelning. Ät långsamt och tugga maten väl.  Drick hellre mellan måltiderna och lite mindre till maten. Välj klara och kalla drycker som juice, måltidsdryck, läsk och citronvatten. Torra och knapriga livsmedel kan vara lättare att tolerera såsom kex, skorpor och rostat bröd. Kall mat brukar också fungera bättre än varm när man mår illa. 

Tips på kost vid graviditet:

Nedan följer är Livsmedelsverkets råd till gravida (i kursivt) med mina kommentarer till personer med IBS: 

  • Frukt och grönt: ”500 g frukt och grönt varje dag, till exempel två portioner grönsaker och tre frukter.”
    Ät hellre 3 portioner grönsaker och 2 portioner frukt vid IBS. Kokta grönsaker tolereras ofta bättre än råkost, som till exempel  haricots verts, broccoli, rotsaker, aubergine. Begränsa helst frukt- och bärintaget till 2 portioner (à 80-100 g) per dag. Bär fungerar ofta bättre än frukt. Skala helst både frukt och grönsaker så minskar symtomen. Glöm inte att tugga! 
  • Fisk: ”Fisk 2–3 gånger i veckan.”
    Fisk orsakar sällan mag-tarmsymtom vid IBS. OBS! Det viktigt att veta vilka sorter du bör undvika vid graviditet. Det gäller framförallt insjöfisk – kolla på Livsmedelsverkets hemsida. 
  • Mejeri: ”Lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag.”
    Om du upplever att du mår bättre av laktosfria produkter så går det bra att dricka dessa istället. Om du väljer mjölkfria produkter, till exempel havredryck, är det viktigt att välja de som är berikade (med exempelvis B12 och kalcium).
  • Protein: ”Kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag.”
    Stora portioner helt kött orsakar ibland symtom hos personer med IBS. Tugga noga! Ägg tolererar en del, andra inte – prova! Bönor, linser, kikärter och ärter ger ibland symtom. De är ju inte bara gasbildande utan innehåller massor av nyttigheter också – uteslut inte, skölj extra noga och begränsa mängden. 
  • Kolhydrater: ”Bröd och potatis, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag − helst fullkornsalternativ.”
    Bröd, pasta, bulgur kan ibland orsaka symtom hos personer med IBS. Minska mängden, byt till rågknäcke eller surdegsbakat bröd.  Minska mängden pasta eller prova andra varianter gjorda på bönor, majs eller ris. Nykokt potatis orsakar sällan problem och inte heller ris. 
  • Dryck: ”Drick gärna vatten till maten och när du är törstig.”
    Håller med – vatten är den bästa drycken.

 

Publicerat av: Lena | Dietist

Mer från alltomibs.se


Tarmkäx: har du koll på vad det är?

Visste du att forskare vid University Hospital Limerick, Irland, har konstaterat att det finns ett nytt organ i människokroppen? Det rör sig om bukhinnan som tunntarmen fäster vid, det så kallade tarmkäxet. Vad är ett…

Läs mer

Nytt år & nya möjligheter

Det är något magiskt med januari. Ljus, nystart och hög ambitionsnivå samtidigt som förra årets pinsamma situationer bleknat i minnet. Visst är det härligt med nytt år och nya möjligheter?! Enligt kineserna går vi snart…

Läs mer