Kan man optimera en god tarmhälsa via kost?

En av frågorna som har kommit in handlade om det är möjligt att optimera en god tarmhälsa via kost, till exempel genom att undvika eller äta specifika födoämnen.

Som svar skulle jag först och främst vilja betona vikten av att äta varierat och från hela matcirkeln. Om man varje dag äter något livsmedel från varje livsmedelsgrupp (frukt o bär/grönsaker/potatis o rotfrukter/bröd, flingor, gryn, pasta o ris/matfett/mjölk o ost/kött, fisk o ägg) får man en bra variation av näringsämnen. Ju fler livsmedelsgrupper man utesluter, desto svårare blir det att täcka näringsbehoven.

Man bör minska intaget av livsmedel som innehåller ”tomma kalorier”, det vill säga livsmedel som innehåller mycket fett och/eller socker men väldigt lite vitaminer och mineraler, så som godis, glass och läsk. Dessa livsmedel finns inte ens med i matcirkeln – varför man bör äta dessa sällan och i liten mängd.

Tarmen mår bra av en blandad kost med lagom mängd fiber

  • Tänk på att äta frukt och grönsaker varje dag – helst 500 gram – och tugga noggrant.
  • Genom att minska på intaget av kött (nöt-, fläsk, lamm- och viltkött) till ca 500 g (motsvarar 600–750 rått kött) per vecka minskar också risken för tjock- och ändtarmscancer. Om man aldrig äter animaliska livsmedel bör man dock ta kosttillskott med vitamin B12 och vitamin D.
  • Alkoholintaget bör man också begränsa till ett minimum eftersom det, förutom att innehålla en hel del kalorier, också gör att andra näringsämnen tas upp sämre i tarmen. Alkohol ökar också risken att utveckla cancer (i bukspottskörteln, mun, mag-tarmkanalen samt bröstcancer). Risken att få högt blodtryck, fett- och skrumplever och diabetes ökar också.

Nyckelhålsmärkt kost

Ett enkelt sätt att välja bra livsmedel är att leta efter nyckelhålsmärket som innebär att livsmedlen innehåller mindre socker och salt, mer fullkorn och fiber samt mindre fett.

kost

Äter man varierat, tuggar noggrant, äter regelbundet, undviker att äta för stora portioner eller att äta för sällan – så fungerar mage och tarm bäst! Om man dessutom väljer nyckelhålsmärkta produkter mår inte bara tarmen bäst utan också hela kroppen. Det är förstås viktigt att röra på sig regelbundet vilket också gynnar muskulaturen i tarmen också ökar förbränningen och välmåendet!

Publicerat av: Lena | Dietist

Mer från alltomibs.se


Tarmkäx: har du koll på vad det är?

Visste du att forskare vid University Hospital Limerick, Irland, har konstaterat att det finns ett nytt organ i människokroppen? Det rör sig om bukhinnan som tunntarmen fäster vid, det så kallade tarmkäxet. Vad är ett…

Läs mer

Om IBS i radion

I veckan sändes ett inslag på Sveriges radios program P4 extra där Mag- och tarmförbundets kanslichef Wictoria Hånell intervjuades. Wictoria tar bland annat upp det faktum att begreppet stressmage ibland misstolkas och att IBS är…

Läs mer