Gasig mage: föra statistik över sina fisar?

Hej Lena! Jag har en mage som är väldigt gasig till och från. För att försöka hitta det som mest orsakar denna gasighet började jag följa FODMAP men har funderat på en annan lösning som jag skulle vilja att du kommenterar. Då jag är programmerare funderar jag på om jag kan ta fram statistik på de grejer jag är mest känslig för lite mer automatiskt. Istället för att utesluta massor med olika grejer och sedan återinföra undrar jag om det skulle vara rimligt att jag i stora drag skriver ner ingredienserna jag äter och dess tidpunkt och sedan registrerar varje gång jag pruttar? Då skulle jag kunna se över tid vilka ingredienser som ger flest ”aktiviteter” en viss tid efter intaget. Skulle detta experiment kunna hjälpa mig eller är det för stor skillnad i matsmältningstid på de olika ingredienserna t.ex.? Tacksam för svar!

Det skulle kanske vara intressant att göra en sådan ”studie” över hur lång tid som det tar för olika livsmedel att orsaka olika symtom, men dessvärre är det antagligen inte speciellt enkelt att dra några slutsatser från den. Det är nämligen många saker som påverkar hur man reagerar på matintag – inte bara vad man äter.

Vissa livsmedel kan trigga symtom direkt, för andra kan det ta många timmar innan symtomen börjar. Dessutom skiljer sig ofta samma livsmedel från ett tillfälle till ett annat, till exempel äpple – reagerar man på samma sätt oavsett vilken sorts äpple man äter? Har det betydelse var äpplet har växt? Vad spelar det för roll om det är ett stort äpple eller ett litet? Skalat äpple eller oskalat? Om man äter det snabbt eller långsamt? Äter man äpplet rivet eller som äppelmos? Dessutom måste man tänka på vad man drack till äpplet och om man åt andra saker vid samma tidpunkt. Ändå är ju äpple ett ganska enkelt exempel – tänk istället om du äter en hel måltid! Då måste du ju veta hur mycket av varje enskilt livsmedel som du faktiskt äter. Är det halvfabrikat, så kan ju ingredienslistan bli ännu längre.

Varje enskilt födoämne kanske går bra vart och ett för sig, men tillsammans kan det bildas nya symtom. Man måste också tänka på att olika livsmedel tar olika lång tid genom mag-tarmsystemet, dels beroende på hur mycket man äter (volym) men också om det innehåller många kalorier eller inte (energimängd). Givetvis har strukturen på livsmedlet betydelse – segt, trådigt, hårt, poröst, om det innehåller många olika näringsämnen eller om det är proteinrikt, fettrikt eller kolhydratrikt (och vilka typer av kolhydrater).

Tyvärr är det sällan att man hittar tydliga ”bovar” som ALLTID orsakar symtom. Ett livsmedel som man ofta blir gasig av är till exempel lök, men det finns ju många typer av lök och beroende på mängd och kombination av andra livsmedel kan symtomen skilja sig väldigt mycket.

Många andra saker spelar också roll för hur stora problem man får av mat – stress, äthastighet, oregelbundna matvanor, tarmflorans sammansättning, hunger, övermättnad, portionsstorlek, hur väl man tuggar, matlagningsmetod, sömn, mediciner, toavanor – och dessa faktorer varierar också från dag till dag och från person till person.

Tummy Lab

Det finns hjälpmedel, appen Tummy Lab, som du kan använda för att märka eventuella samband mellan matintag och symtom. I appen registrerar du vad du äter och dricker, vilka symtom du upplever, toalettbesök, eventuella mediciner och kosttillskott som du tar, hur du sover och hur fysiskt aktiv du är. Tummy Lab samlar data och finns det tydliga statistiska samband får du får reda på dessa upptäckter med hjälp av appen.

På alltomibs.se har vi tidigare testat Tummy Lab-appen, läs vår recension här.

Dietistens tips för att slippa gasig mage

Nedan följer mina tips för tips för att minska gaser:

  • Regelbundna måltidsvanor
  • Ät långsamt och tugga noggrant
  • Ät med stängd mun
  • Inte dricka kolsyrad dryck
  • Minska mängden gasbildande livsmedel (som t.ex. lök, vitlök, kål, äpple, baljväxter, ärter, bönor, linser) och stenfrukter (exempelvis plommon, persika)
  • Undvik tuggummi samt produkter sötade med sorbitol eller xylitol

Det är också viktigt att röra på sig dagligen i minst 30 minuter.

Det är hälsosamt att äta fiberrik kost men det orsakar ofta mer gaser. Bra fiber som fungerar bäst när man har en känslig mage är kokta grönsaker, kokta rotsaker, rågknäcke och havregryn – tänk på att gärna äta lite av dessa livsmedel vid varje måltid och undvika alltför stora mängder vid samma tillfälle! Om du har ett lågt intag av fiberrika livsmedel öka försiktigt och om du äter rikligt med fiber bör du se över intaget och fördela det jämnt över dagens alla måltider.

Publicerat av: Lena | Dietist

Mer från alltomibs.se


Möjligheter till motion

Att motion är bra för hälsan vet vi nog alla och det är dessutom visat i många forskningsrapporter genom åren. Att röra på kroppen rensar tankarna och efteråt känns det ofta som om man fått…

Läs mer

Orolig mage: Hur påverkar dina vanor magen?

Har du en orolig mage? Har påverkar dina vanor magen? Vanor underlättar många gånger vardagen och kan vara till stor nytta om de hjälper oss att må bra. Dock kan vanorna också vara negativa för…

Läs mer