Gaser i magen

Alla människor pruttar och rapar – även Kungen och Drottningen!  Det vill säga alla människor har gaser i mag- tarmkanalen! Normalt passerar en till en och en halv liter gas per dygn genom mag-tarmkanalen. Huvudsakligen består gaserna av svald luft, endast 10% kommer till under matsmältningen. Normalt ställer gaserna inte till med några problem alls men ovanligt mycket gas eller att den inte kan komma ut kan ställa till problem för oss alla. Denna artikel från alltomibs.se handlar om våra gaser, pruttar och rapar.

Som sagt har alla människor gaser i sina tarmar och inte ens personer med IBS har mer gaser än andra. Besvär av gaser kan alltså vem som helst drabbas av. Dock kan gaserna vara mer besvärande för IBS patienter än för andra genom att de till exempel ger mer smärta än normalt på grund av en ökad känslighet. Besvär som kan upplevas av gaser i tarmarna är att man känner sig bullrig i magen, får ont i magen/magknip, att man släpper mycket gas (ibland illaluktande) och att man rapar mycket. Gaser i magen är normalt inget farligt och är mycket sällan ett tecken på någon allvarlig sjukdom. Gasproblem kan åtgärdas både på inkomstsidan och utgiftsidan dvs. genom att påverka mängden gas som kommer in och hur mycket som kommer ut.

gaserimagen_alltomibs

Den svalda gasen

Den allra största delen (90%) av de gaser som finns i våra tarmar kommer alltså från luft som vi sväljer ner. Kanske inte så konstigt eftersom vi sväljer cirka 70 gånger i timmen under vår vakna tid. Men den svalda gasen kan även komma från mat vi äter eller dricker som innehåller mycket luft såsom kolsyrade drycker. Gasen som vi sväljer ner hamnar i magsäcken och skickas därefter ut i tunntarmen. Passagen genom tunntarmen sker snabbt och här brukar gaserna sällan ställa till med besvär. När de når tjocktarmen kan de däremot ställa till besvär då de ansamlas och nya gaser tillförs av matsmältningen. Även gasen som samlats i magsäcken kan ge besvär.

Man kan påverka hur mycket luft man sväljer ner till exempel genom att tugga maten ordentligt innan man sväljer. Att äta långsamt minskar också mängden luft som sväljs ner. Man bör även undvika att tugga tuggumi och suga på hårda karameller eftersom ”tomtuggandet” leder till att vi sväljer mer luft. Om man inte slutat röka av andra orsaker så kan gasbesvär vara en ytterligare en anledning att hitta motivationen, rökning ökar nämligen också mängden luft som sväljs ner. Även stress kan påverka mängden luft i tarmarna, ju mer stressade vi är desto mer luft åker nämligen ner i magsäcken, delvis på grund av andningsmönster.

Den producerade gasen

Den återsående gas som finns i våra tarmar (10 %) kommer från bakterierna i tjocktarmen. Den mat som vi inte kan bryta ner kan vissa bakterier istället använda som energikälla, I den processen bildar bakterierna gaser. En mindre del av denna gas kan gå ut i blodet och passera ut via lungorna medan en annan del kan användas av andra bakterier. Huvuddelen lämnar hursomhelst kroppen via ändtarmen.  Även om matsmältningen endast bidrar med en mindre mängd gas kan vissa livsmedel bidra med mer gasbildning än andra. Exempel på sådana livsmedel är vitkål, brysselkål, blomkål, ärtor, vetekli, lök, sorbitol, xylitol och bönor. Ris anses vara den enda stärkelse som inte ger gaser. Sjukdomar såsom laktos- och glutenintolerans (ofta även då på grund av en intolerans mot laktos) kan ge mer gas genom att kroppens förmåga att bryta ner viktiga näringsämnen försämats till glädje för många gasproducerande bakterier. Olika fibertillskott ger ofta mycket gas – till och med sådana som vänder sig till personer med IBS. Har man besvär av uppblåsthet kan det därför löna sig att minska sitt fiberintag om det är högt på grund av kostvanor eller intag av kosttillskott. Att delvis ställa om sin kost kan därmed minska den mäng gas som kan produceras i tjocktarmen.

Hur blir man av med gaserna?

Den mesta gasen försvinner utan att vi märker det, inte minst eftersom mycket kommer ut när vi ligger och sover och att endast en liten del av gasen innehåller svavelföreningar som kan lukta.. En medelsvensson släpper sig c:a 20-25 gånger per dag.
Om man vill bli av med mer gas från tarmarna så finns det några knep att ta till. Det finns dock inga läkemedel som gör att gasen i mag-tarmkanalen försvinner utan det handlar mer om att pröva nya vanor vad gäller till exempel motion och toalettbesök men även att släppa på en del tabun om rapningar och fisningar – att helt enkelt låta gasen komma ut ur kroppen.

Det finns egentligen bara två vägar ut för gaserna – genom munnen eller genom ändtarmen (en mindre del av gasen kan visserligen tas upp av blodet och lämna kroppen med utandningsluften). Att tillåta rapningar eller att gå på toaletten kan därför vara ett bra sätt att minska gasbesvären. Mycket gas följer med ut när man tömmer tarmen.

Våra mag-tarmfunktion är också behjälpt av fysiskt aktivitet så att röra på sig brukar underlätta för gaserna att ta sig ut.

I mycket sällsynta fall kan gasbesvären bero på en allvarligare sjukdom som till exempel blockerar mag-tarmkanalen. Kontakta sjukvården om du är över 45 år och inte kännt av liknande besvär tidigare, om du har blod eller slem i avföringen eller om du snabbt gått ner i vikt eller förlorat aptiten.

Publicerat av: Fredrik | Skribent

Mer från alltomibs.se


Dientamöba

”Magknip och diarré kan vara vanlig parasit” så uppmärksammar Sveriges Radio idag (20130826) ett pågående arbete om Dientamöban (Dientamoeba fragilis) och mag-tarmsjukdomar på labbet på länssjukhuset Ryhov. I reportaget framställs det som om att denna parasit…

Läs mer

Vad är FODMAP?

Vår mat ger oss vatten, mineraler, vitaminer, spårämnen, fetter, proteiner och kolhydrater m.m. Vi behöver alla dessa för att fungera men självklart i en bra balans. Vi har dessutom alla olika behov och förutsättningar. Faktorer…

Läs mer