Gå för magens skull

När vi är ute och går får både lungor och muskler jobba på ett för kroppen skonsamt sätt. Kanske fångar vi dessutom upp lite härligt dagsljus och njuter av höstens färger.

Att promenera har idag blivit ett populärt sätt att samla in pengar till forskning, såväl kvinnohjärtan som bröst får sin beskärda del via driftiga kampanjer som Gå för hjärtatoch Rosa Steget. Magen blir också glad! Både av att göra gott och av själva promenaden. Det finns faktiskt studier som visar på att aktiviteter där man sätter fötterna i marken har extra god effekt på mage och tarm (Doktorn 2012). Kanske kan Gå för magen bli nästa steg? IBS är definitivt ett viktigt forskningsområde!

Sjukgymnaster brukar ibland tipsa om att dansa i syfte att lindra eller förebygga smärta. Dels är dans i sig lustfyllt om man tycker om att dansa, dels består den ofta av mjuka, rytmiska rörelser som är naturligt behagliga för kroppen. Skulle tro att de frisätter ”må bra-hormoner” av allehanda slag. En annan fördel är att det går att ta några danssteg nästan var som helst, inte minst hemma till favoritlåten. Eller framför TV:n. Magdans är för övrigt både energirikt och graciöst men en svår balanskonst!

Alltomibs-redaktionen tar gärna en daglig promenad för magen.

Och moi dansar loss ibland.

Publicerat av: Annika Åkervall | Skribent

Mer från alltomibs.se


Shotta gurkmeja?

Efter sommarledigheten har vi på redaktionen laborerat med mat och kickstartat med gurkmeja i shotformat. Gurkmeja hyllas för sina antiinflammatoriska effekter och för att kunna förebygga sjukdomar såsom cancer, Alzeimers, artrit och diabetes. Inspirationen fick vi efter att…

Läs mer

Gluten – bör jag undvika det?

Om man har IBS, hur ska man då resonera kring gluten – bör man undvika det? Gluten skall man inte ta bort i ”onödan”. Även om man upplever att man mår bättre av glutenfri kost…

Läs mer