Förstoppning & magkramper: hur ska jag äta?

Denna fråga berör en person som lider av konstant förstoppning och extrema magkramper med illamående samt kräkningar. Just nu lever hon endast på yoghurt, då det är det enda hon mår bra av. Frågan är hur hon kan äta för att hålla magen lugn, eftersom hon upplever att hon reagerar på precis ALLT.

Först och främst undrar jag om du blivit utredd av läkare för din förstoppning och magkramper? Om du haft dessa bekymmer under lång tid och nu fått tillkommande symtom (illamående och kräkningar) tycker jag att du skall uppsöka vårdcentral.

Det är svårt att ge dig specifika råd för din mage gällande kost eftersom jag inte vet vad symtomen beror på. Om du enbart lever på yoghurt riskerar du också att utveckla näringsbrist vilket kan vara ett allvarligt tillstånd. Försök att införa fler livsmedel – men i små portioner och ofta.

Du bör överlag undvika att utesluta livsmedel utan hellre minska mängden av mat som ger uppenbara symtom. Eftersom du upplever att all mat ger symtom är det antagligen inte vad du äter som är problemet utan kanske hur och när du äter:

  • Tuggar du noggrant?
  • Tar du dig tid för måltiderna?
  • Äter du små portioner?
  • Äter du regelbundet?
  • Äter du tillräckligt ofta?
  • Dricker du tillräckligt?
  • Rör du dig tillräckligt?

Några måltidsförslag

Tillsätt bär/kiwi/banan i yoghurten och ät även en liten skiva knäckebröd till frukost. Till lunch kan du eventuellt äta en liten portion med vit kokt fisk med nykokt potatis/ris och kokt morot/haricots verts och till middag kanske en soppa gjord på kyckling och rotsaker. Trots att du mår illa så gäller det att äta ändå – hellre lite mat än inget alls – tänk på att en tom mage också kan orsaka illamående. Glöm inte att dricka! Vatten är det bästa valet!

Att äta mellanmål gör att mage och tarm får lite att göra ofta – istället för massor att göra sällan – alltså en bra idé för en känslig mage-tarm!

Vid illamående gäller också att äta ofta och små portioner. Drick emellan måltiderna om det känns bättre. Kokt mat funkar ofta bättre än stekt. Alltför fet eller söt mat kan öka illamåendet. En tom mage kan orsaka smärta lika väl som en överfull. Lagom är bäst!

Allmänna råd vid förstoppning

För att motverka/förbättra förstoppning gäller det att öka mängden fiberinnehållande livsmedel i kosten. Man bör äta fiber till alla dagens måltider. Fiberrika livsmedel som också är skonsamma för magen är till exempel kokta/ugnsbakade rotsaker, zucchini, aubergine, haricots verts, potatis, ananas, citrusfrukter, banan, rabarber, blåbär, hallon, jordgubbar, valnötter, jordnötter, bovete, quinoa, havre, råris m.fl.

Man kan strö lite hela linfrön över maten om måltiden inte innehåller några fiberrika livsmedel. Det är viktigt att äta små mängder av fiberrika livsmedel till dagens alla måltider och öka mängden fiber långsamt (under flera veckor). Givetvis ska man tugga noggrant och dricka rikligt med vatten.

De viktigaste råden vid förstoppning är att:

  • Äta regelbundet – frukost, lunch, middag och gärna 1–3 mellanmål – vid samma tidpunkter varje dag. Gärna små portioner som tuggas noggrant.
  • Äta mer kostfiber – till exempel genom fiberrikt bröd, hela linfrön, havre men också genom att äta grönsaker och/eller frukt till varje måltid – kokta grönsaker, tillagade rotfrukter, kokt frukt och bär (rekommenderas 500 g frukt och grönsaker dagligen)
  • Dricka tillräckligt – mer fiber i maten innebär också att tarmen behöver mer vätska för att göra avföringen mjuk – ungefär 1,5 – 3 liter jämt fördelat över dagen. Vatten är den bästa drycken. Tänk på att te kan vara stoppande.
  • Röra på sig – tarmens rörelser stimuleras av fysisk aktivitet – minst 30 minuter rekommenderas varje dag! Promenad/löpning/simning/cykling/gympapass efter smak och förmåga.
  • Gå på toa när du behöver! Håll dig inte! Det är helt normalt att inte gå på toa varje dag. Man brukar säga att normal avföringsfrekvens är mellan 3 tömningar per dag och 3 per vecka. Om du undviker att gå på toa när du behöver samlas mer avföring i ändtarmen och det blir ännu svårare att få ut det.
  • Se över vilka mediciner du eventuellt tar, eftersom de ibland kan orsaka förstoppning, som till exempel läkemedel som innehåller kodein, morfin, järn samt vissa läkemedel mot psykiska sjukdomar, vissa blodtryckssänkande mediciner (kalciumflödeshämmare) och även vissa läkemedel som används vid känslig mage (antacida).
  • Ett bulkmedel, exempelvis inolaxol, vi-siblin eller lunelax, kan hjälpa till att förbättra avföringskonsistensen.

Om dessa råd inte hjälper bör man uppsöka läkare.

Läs mer om andra mag-tarmproblem, eller ta del av fler tips på alltomibs.se.

Publicerat av: Lena | Dietist

Mer från alltomibs.se


FODMAP i hetluften

  Just nu pågår diskussioner kring FODMAP och Livsmedelsverkets kostråd. I Läkartidningen ifrågasätter ett antal läkare Livsmedelsverkets kostråd då de anser att de inte är anpassade till patienter med IBS. Lider man av IBS kan…

Läs mer

Hypnos vid IBS?

Man har länge vetat att hypnosbehandling kan hjälpa vissa med IBS. Nu visar ny forskning att hypnosbehandling av IBS även kan hålla i sig på längre sikt genom att man lärt sig metoder för avslappning…

Läs mer