Diarré: hjälp, min mage kraschar!

Jag upplever ofta att min mage ”kraschar” efter nästan varje måltid, vilket orsakar en stor stress inför varje situation när jag äter med andra. Är jag själv kan jag ju hantera det, så länge jag vet var närmsta toa finns. Jag lämnar aldrig hemmet utan imodium. Har aldrig sökt för detta, men undrar om hur jag kan göra för att slippa dessa akuta magproblem?

Eftersom du efter nästan varje måltid behöver rusa på toa och dessutom blir stressad av situationen, tycker jag att du bör vända dig till vårdcentralen för att utredas ordentligt. Tänk på att inte ta Imodium (aktiv substans Loperamid) i mer än två dagar i sträck utan att ha kontaktat läkare eftersom långvarig eller ofta återkommande diarré kan vara ett tecken på underliggande sjukdom.

Om du något av nedanstående stämmer in på dig är det extra viktigt att du träffar läkare:

  • Är över 50 år och har nytillkomna mag-tarmbesvär.
  • Har ofrivilligt minskat i vikt och/eller har minskad aptit.
  • Har haft diarréer i mer än en vecka.
  • Har blod i avföringen.

Andra möjliga orsaker till diarré

Stress

Du beskriver att du blir stressad över att äta tillsammans med andra eftersom du är orolig över om magen kraschar och du kanske akut måste uppsöka toa. Olika former av stress gör att vissa stresshormoner i kroppen utsöndras som till exempel adrenalin. Stresshormoner påverkar musklerna i tarmarna och kan göra att dessa arbetar snabbare än vanligt. När matsmältningen går snabbare absorberas också mindre vätska vilket i sin tur orsakar lösare avföring och ibland också ökar också behovet att tömma tarmen oftare och mer akut.

Magsjuka och allergi

Magsjuka och allergi är också orsaker till diarré men dessa kan vi nog utesluta baserat på dina besvär. En del kvinnor får diarré i samband med menstruation (medan andra blir förstoppade). En annan vanlig orsak till diarré är dåliga matvanor som t.ex. att inte tugga ordentligt, äta för snabbt eller äta för stora portioner.

Allmänna kostråd vid diarré

För att motverka/förbättra diarré gäller det att äta lagom mängd fiber i kosten. Man bör äta lite fiber till alla dagens måltider. Fiberrika livsmedel som också är skonsamma för magen är exempelvis kokta/ugnsbakade/wokade rotsaker, zucchini, aubergine, haricots verts, potatis, ananas, citrusfrukter, banan, rabarber, blåbär, hallon, jordgubbar, valnötter, jordnötter, bovete, quinoa, havre, råris m.fl. Om man ofta har diarré bör man också tänka på att dricka extra mycket!

  • Ät frukost, lunch, middag samt 1–3 mellanmål vid regelbundna tidpunkter varje dag. Om man äter ofta och regelbundet är det lättare att äta mindre portioner. Tänk på att inte bara införa mellanmål utan också begränsa storleken på huvudmålen – för annars kan det bli för många kalorier.
  • För mycket fibrer kan förvärra dina besvär. Var måttlig med grovt bröd och grova flingor. Finmalda spannmålsprodukter (t.ex. knäckebröd) funkar ofta bättre än bröd med hela korn
    och frön.
  • Ät hellre små mängder fiberrika livsmedel vid varje måltid än stora mängder fiber vid ett och samma tillfälle.
  • Kokta/wokade/ugnsbakade rotfrukter och grönsaker tolereras ofta bättre än råa grönsaker.
  • Tänk på konsistensen – finfördela, mosa och mixa – detta underlättar matsmältningen ytterligare.
  • Bär brukar fungera bättre än frukt. Tänk på att inte äta för mycket frukt – max tre frukter eller portioner med bär per dag och inte vid samma tillfälle. Tugga noga och skala gärna.
  • Banan, blåbär, majsvälling/risvälling, mjölmat som pasta, vitt bröd och pannkakor, morotspuré/kokt morot, ris, mandel/nötter, svart/grönt te kan vara stoppande.
  • Viktigt att dricka, framförallt vid upprepade diarréer. Vanligt kranvatten går utmärkt!
  • Ta tid på dig när du äter – tugga noggrant och låt måltiden ta ca 15–20 minuter.
  • En mindre portion mat orsakar mindre besvär – ät gärna små portioner fast ofta (och regelbundet!)
  • Fet mat kan orsaka diarré – t.ex. pizza, friterad mat, gräddsåser, glass, bakelser. Minska mängden fet mat.
  • Kryddstark mat (till exempel chili) kan orsaka diarré.
  • Alkohol kan orsaka diarré – begränsa mängden.
  • Ät inte för sent på kvällen. Ät senast 2–3 timmar innan du lägger dig.
  • Lagom daglig fysisk aktivitet har gynnsam effekt på tarmfunktionen – minst 30 minuter varje dag – promenad, simning, cykling är bara några exempel.

Probiotika

Snälla bakterier – probiotika (mjölksyrabakterier)- kan ha en positiv inverkan på tarmens funktion om du äter dem dagligen. Dessa baciller finns tillsatta i vissa fil- och yoghurtsorter samt i vissa fruktdrycker, men finns även att tillgå i form av kapslar, droppar och tabletter.

Om du inte märkt effekt av daglig användning av en viss probiotikaprodukt efter 4 veckor, finns ingen anledning att fortsätta med just den produkten. Du kanske inte har hittat den rätta sammansättningen för din tarm. Bara för att en sorts probiotika inte fungerar utesluter det inte att en annan produkt ger önskad effekt. Varje produkt har sin egen sammansättning av bakterier.

Uteslut inte livsmedel i onödan

Uteslut inga livsmedel om du inte är säker på att de orsakar symtom. Om du misstänker att ett livsmedel ger besvär – uteslut det konsekvent under 1–2 veckor. Om du inte märker några förbättringar, återinför livsmedlet igen. Om du utesluter alltför många födoämnen riskerar du att kosten blir både ensidig och näringsfattig – och ibland socialt hämmande.

Vilka livsmedel som påverkar mag-tarmsymtom är väldigt individuellt och bara för att de uppenbart orsakar symtom ena dagen behöver de inte nödvändigtvis göra det en annan dag. Många saker påverkar matsmältningen!

Diarré kan ha flera orsaker såsom:

  • Tuggar du noggrant?
  • Äter du långsamt?
  • Är du stressad eller orolig?
  • Har du sovit dåligt?
  • Är det mycket fett i maten?
  • Dricker du alkohol?
Publicerat av: Lena | Dietist

Mer från alltomibs.se


Om IBS i BMJ

Många som söker hjälp för sina IBS besvär beskriver att de mött läkare med mycket varierande kunskap och synsätt på IBS. IBS är inte en livshotande sjukdom och man behöver generellt ingen specialistvård utan rekommendationer om behandling ges…

Läs mer

Lindring av magont hos barn med IBS

I fredagens vetenskap & miljö på Sveriges radio P1 sändes ett inslag om forskare vid Karolinska institutet som håller på att ta fram en ny behandlingsform för barn med ibs (irritabel bowel syndrome/colon irritabile). Bland annat…

Läs mer