Ändra en vana – hjälp magen!

alltomibs vanaMånga av oss är vanemänniskor. År efter år går vi upp samma tid, äter samma frukost, köper samma varor i butiken, läser samma tidning och tittar på tv samma tid.

Vanor underlättar många gånger vardagen och kan vara till stor nytta om de hjälper oss att må bra. Dock kan vanorna också vara negativa för oss, göra trötta ännu tröttare och det dåliga humöret ännu sämre. Våra vanor påverkar även i stor utsträckning besvären vid IBS.

Att bryta en vana är svårt och kräver ofta en hel del envishet och kraft men vanans kraft gör också att när en ny vana väl är införd så går det desto lättare att fortsätta på den vägen.

Här har vi samlat ett antal tips på nya vanor som kan vara till nytta för personer som besväras av en orolig mage. Alla vanor passar så klart inte alla och det går inte att införa för många förändringar samtidigt. Som sagt är det svårt att ändra vanor och varje förändring kräver kraft, tålamod och fokus. Glöm heller inte att man alltid kan prova – man kan ju alltid gå tillbaka till sina gamla vanor om man tyckte de var bättre.

– Äter du på oregelbundna tider? Börja med att spika tider för när du äter, precis så som man ofta gör för små barn. Skaffa din egen Skalmanklocka och säg till din omgivning att du behöver vissa mattider. Planera i tid för att hinna fram till restaurangen eller ta med något att äta tiden du bestämt.

kaffe_small– Känner du att du dricker onödigt mycket kaffe. Många dricker många koppar om dagen och får ibland besvär med magen på grund av det. Om man inte vill sluta kanske man kan börja dricka samma antal fast halva koppar, dra in på en av kopparna per dag eller dricka vid andra tider. Ofta kan det till exempel gå bättre om man tar kaffet i samband med en måltid.

– Många handlar samma varor varje vecka i butiken? Kanske finns det här något man inte tänkt på som skulle kunna påverka hur man mår. Kanske är det ett halvfabrikat som i sin långa innehållsförteckning gömmer något som ställer till besvär. Här gäller det att inte förändra för mycket på en gång eftersom det då blir svårt att hålla reda på vad som ger en positiv eller negativ förändring.

Varför inte prova att byta ut något man brukar köpa till ett annat märke till att börja med. Att göra ett byte i taget i bröd, frukt-, grönsaks-, ost, kött-, och fiskdisken kan hjälpa oss in på rätt spår. Hoppa över något du tror kan bidra till dina besvär, kanske är det läsken, den torkade löken, chipsen eller godiset. Ta hjälp av din dietist eller läkare för råd om vilka val som kan hjälpa just dig. Det varierar nämligen efter vad för typ av besvär man har. Sällan är det en enda råvara som ställer till problemen utan snarare en obalans i kosten för mycket av en sak och för lite av en annan. En varierad kost är bra i sig, så kontinuerligt bör man ju se till att förändra valet av livsmedel. Har du förmånen att ha fler butiker att välja mellan, då kanske bara bytet av butik kan hjälpa till med variationen.

– Drick ett extra glas vatten om dagen. Att ständigt bära med sig vatten behöver inte vara enda lösningen om man vill få i sig mer vätska. Normalt räcker det med att känna efter kroppens signaler – törst. Vill man dock öka sitt vätskeintag oavsett om man känner sig törstig kan en bra början vara att ta ett extra glas vatten varje morgon efter frukost eller ta två glas i lunchrestaurangen.

avslappnande_small– Kanske är vardagen fylld av stress? Hämta barn, lämna barn, skjutsa barn, hinna hem, vänta på bussen, får inte glömma, hinna i tid, plocka undan, hinna klart, komma först, stå i kö etc. Man behöver dock verkligen inte boka in en Thailandsresa eller månadslång avslappningsresa med tarmsköljning i Indien för att hantera detta. Att sätta sig ner och slappna av i fem minuter innan eller efter ett av dagens väntade stresspåslag eller att försöka stryka ett stresspåslag i veckan kan vara en bra start. Många gånger kan man genom planering slippa ett extra onödigt besök i affären. Kanske kan man hitta en udda tid att handla maten. Många butiker och köpcenter är öppna sent och tomma på folk, kanske kan en kvällshandling då upplevas avslappnande istället för att ge panik. Dessutom dyker det ju upp fler och fler alternativ där man kan handla maten hemma i lugn och ro.

– Planering kan för många vara en lösning för att slippa mycket onödig stress. Själva planeringen kan dock initialt kännas stressande fast den i själva verket skulle ge mer tid i veckan. Här handlar det om prioritering. Sätt dig till exempel ner en stund i slutet av veckan och gå igenom veckan och gör en lista på hur veckan ser ut, kanske kan du redan här styra om i planerna och ta bort något moment som du tror kan göra veckan stressigare än nödvändigt. Varför inte rangordna alla måsten mellan 1 (“Super-duper-viktigt” – 3 (oviktigt, varför står detta alls med på min lista?) så kanske några måsten kan försvinna på sikt.

– Visserligen brukar vi människor agera som flockdjur som kanske varit till gagn för oss när det gällde att leta föda på savannen men det finns ingen regel som säger att man måste sitta framför TVn en fredagskväll och äta chips (det som många definierar som fredagsmys), eller att uppvakta familjen med lördagsgodis (fettfredag och sockerlördag)  kanske kan man flytta någon aktivitet från fredagen eller lördagen till onsdagen och få en ny vana som inte är som alla andras. Kanske tisdagsmys skulle göra veckan roligare? Det är inte farligt att vara avvikande även om det kan kännas kusligt att berätta för barnens fröknar eller andra föräldrar att våra barn får äta godis en tisdag. Kanske kan detta på sikt till och med leda till att man minskar sin socker och fettkonsumtion om man önskar det.

– Att “börja röra på sig” behöver inte betyda en investering i ett gymkort, en motionscykel framför TV:n, dyra löpband och träningspass på flera timmar per vecka. Börja med något litet. Ta trapporna istället för hissen, promenera en en stund i rask takt varje dag, gå en omväg, gå av bussen en hållplats för tidigt, åk i väg och gå i en stad eller i skogen, gå vid sidan av promenadvägen bland stenar och backar, dansa till musiken på radion, jobba i trädgården, skotta snö….listan begränsas bara av fantasin. Det viktigaste om man vill ändra en vana på allvar är att göra införa förändringarna i små steg och att de anpassas till det liv man lever.

– Tankens kraft är enorm! Det sägs att vi kan tvinga hjärnan att tänka positivt genom att tvinga sig till att le framför spegeln. Byt ut ett suck eller negativ tanke om dagen (man känner ofta på sig när den är på gång) till en positiv tanke om något. Många gånger kan oro väckas av helt irrationella saker. Det blir ju till exempel inte säkrare att flyga eller lättare att tala inför en grupp människor bara för att man oroar sig för det. Oro kan ses som att betala ränta på ett lån man inte ens tagit. Brukar man tänka negativa tankar är ju denna förändring inget man gör i en handvändning. Man kan försöka på egen hand men det finns även stöd att få i att tänka mer rationellt och positivt.

– Kunskap kan vara en avgörande morot för en friskare livsstil. Bland annat vet man att högutbildade rent statistiskt är friskare än lågutbildade. Man behöver dock inte utbilda sig till läkare eller psykolog för att förstå och lära sig nya saker om hälsa och välmående. Läs, lyssna, se, prata, fundera, fråga och ifrågasätt. Internet är en osinlig källa till information om allt möjligt. Genom att lära sig mer om IBS kan man också hitta vägar till att må bättre som passar just för ens egna förhållanden. Här påAlltomibs.se hittar du en sådan källa för just IBS (Irritable Bowel Syndrome).

Till sist, det ÄR lättare att göra små förändringar i taget – det handlar här inte om att ändra hela ditt liv på en gång utan att stegvis hjälpa sig själv i rätt riktning. Vad som är rätt riktning avgör du. Vilken vana vill du ändra idag?

Publicerat av: Fredrik | Skribent

Mer från alltomibs.se


C, D eller M-are?

IBS-patienter är en heterogen grupp och typ och grad av symtom varierar stort mellan olika personer. Det finns dock ett sätt som används för att gruppera IBS patienter utifrån typ av besvär. Denna sker utifrån…

Läs mer

FDA godkänner två nya läkemedel

Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har nyligen godkänt två nya läkemedel för behandling av IBS-D (Diarrébetonad irritable bowel syndrome, IBS). Det ena är ett nytt läkemedel som heter VIBERZI (eluxadoline) och det andra är ett antibiotikum…

Läs mer